توافق اردوغان و پوتین در مورد خرید موشک‌های «اس-۴۰۰»

"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه بعد از مذاکرات خود با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در جمع خبرنگاران در آنکارا، اعلام کرد که ترکیه ظرف هفته آینده کلیه اقدامات لازم در رابطه با خرید سامانه‌های موشکی «اس-400» از روسیه را حل و فصل نموده و همه کارها در این زمینه انجام خواهد شد.

ولادیمیر پوتین روز گذشته بعد از سفر به سوریه و مصر، به آنکارا عزیمت کرد. مذاکرات روسای جمهوری روسیه و ترکیه حدود دو ساعت بطول انجامید.

رئیس جمهوری روسیه نیز در کنفرانس مطبوعاتی در پایان این دیدار، از نتیجه مذاکرات خود با اردوغان ابراز رضایت کرده، او را «دوست» خود نامید و گفت که در این دیدار مسائل کلیدی در روابط دوجانبه، از جمله تحقق طرحهای نظامی-فنی و اقتصادی-بازرگانی، مورد بررسی قرار گرفته است.

وی تاکید کرد:«همکاریهای نظامی-فنی بین روسیه و ترکیه، دورنمای روشنی دارد و  در جریان گفت‌وگوهای امروز، توافق نهایی در مورد اعطای اعتبار مالی به ترکیه حاصل شد.»

پوتین در عین حال اعلام کرد که در جریان این مذاکرات، مسائل مهم در دستور کار بین المللی و منطقه ای مورد بررسی قرار گرفته، البته مسلما همکاریها در حل و فصل اوضاع سوریه، در مرکز توجه قرار داشت.

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد که با همتای ترکیه‌ای خود در زمینه ادامه هماهنگی کامل اقدامات برای فراهم سازی مقدمات هشتیمن دور از مذاکرات بین المللی در مورد سوریه در آستانه (پایتخت قزاقستان)  که قرار است اواخر همین ماه (دسامبر) برگزار شود، گفت‌وگو کرده است.

"آنتون سیلوآنوف" وزیر دارایی روسیه نیز صبح امروز اعلام کرد که کلیه شرایط برای دریافت اعتبار مالی مورد نظر مقامات آنکارا برای خرید سامانه های موشکی اس-400 روز دوشنبه مورد توافق روسای جمهوری روسیه و ترکیه قرار گرفته و سند مربوط به آن طی چند روز آینده بین دو کشور به امضاء خواهد رسید.