موافقت شورای اروپا با تصمیم برای تشکیل پیمان مشترک دفاعی اروپا

25 کشور عضو اتحادیه اروپا توافقی را موسوم به PESCO امضا کردند که در قالب آن بتوانند همکاری‌های دفاعی را میان خود توسعه دهند.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، شورای اروپا با تصمیم به منظور تدوین بسته دفاعی اتحادیه اروپا  به نام همکاری ساختار دائمی  PESCO موافقت کرد. کشورهایی که از این توافق حمایت کرده‌اند، قصد دارند در سال آینده درباره مجموعه ای از مسایل همکاری کنند.به این ترتیب یک گام در راستای تحکیم همکاری‌های دفاعی برداشته شد. بر طبق این توافق که نخست در خارج از چارچوب پیمان لیسبون تنظیم شده است به کشورهای عضو این اجازه را خواهد دارد تا با کمک هم قابلیت‌های دفاعی خود را توسعه بدهند و در پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری کنند و  نیروهای مسلح خود را توسعه دهند.

وزرای دفاع از 23 کشور عضو، اعلامیه مشترکی را  13 نوامبر (22 آبان)در این زمینه امضا کردند و آن را برای بازبینی به «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و شورای اروپا دادند.

هفتم دسامبر (16 آذر)  پرتغال و ایرلند هم اعلام کردند که تمایل دارند به این توافق بپیوندند به این ترتیب شمار کشورهای عضو به 25 کشور افزایش یافت. کشورهایی که عضو نشده اند عبارتند از: ملات، دانمارک و بریتانیا.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه این اقدام را گامی تاریخی توصیف کرد.