به گزارش جام نیوز، خبرگزاری آسوشیتدپرس پیرامون اوضاع نابسامان اقتصادی کشور آمریکا نوشت: بر پایه برآورد تکمیلی اداره آمار آمریکا، بیش از ۹۷ میلیون آمریکایی درآمدی پایین دارند، که این درآمد بین ۱۰۰ تا ۱۹۹ درصد خط فقر محسوب میشود.

به نوشته این خبرگزاری، همچنین ۴۹.۱ میلیون آمریکایی نیز زیر خط فقر زندگی می‌کنند که این بدین معنی است، ۱۴۶.۴ میلیون آمریکایی یا به عبارت دیگر ۴۸ درصد از مردم آمریکا فقیر هستند یا درآمد پایینی دارند.

بر پایه این گزارش، در روش جدید اندازه گیری میزان فقر، هزینه‌های درمانی، رفت و آمد و دیگر مخارج زندگی در نظر گرفته شده است. این روش محاسبه، تعداد افرادی را که زیر ۲۰۰ درصد خط فقر هستند، از ۱۰۴ میلیون نفر(از هر سه آمریکایی یک نفر) که در ماه سپتامبر اعلام شده بود، به ۱۴۶ میلیون نفر افزایش داد. اطلاعات جدید همچنین نشان می‌دهد فقیر یا کم درآمد بودن کودکان محتمل‌تر از دیگر افراد در آمریکا است و بعد از کودکان، افراد سال‌خورده بالای ۶۵ سال قرار دارند.

آسوشیتدپرس تأکید کرد: «از سوی دیگر، هیسپانیک‌ها(افرادی که اصلیت آن‌ها از کشورهای آمریکای لاتین است) با ۷۳ درصد، در صدر فهرست افراد فقیر قرار دارند و بعد از آن‌ها نیز به ترتیب سیاه پوستان، آسیایی‌ها و سفید پوستان غیر اسپانیولی قرار دارند. در میان خانواده‌هایی که درآمد پایینی دارند، یک سوم آن‌ها فقیر محسوب شده و باقی - ۶.۹ میلیون خانواده - درآمدی تنها کمی بالاتر از خط فقر دارند».

بحران اقتصادی در آمریکا در سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز شد. بعد از گذشت بیش از یک سال از پایان رسمی این بحران در سال ۲۰۰۹، نرخ بیکاری درآمریکا همچنان بالای ۹ درصد است و نرخ فقر نیز از ۱۴.۳ درصد در سال ۲۰۰۹ به ۱۵.۳ درصد در سال ۲۰۱۰ رسید.

تحلیلگران می‌گویند، «توزیع به شدت نابرابر ثروت» در آمریکا قشری را در این کشور به وجود آورده است که بیشتر سرمایه‌ها و ثروت را در دست دارند.

جنبش موسوم به وال استریت را تصرف کنید، ۱۷ سپتامبر، هنگامی که گروهی از مردم منطقه تجاری نیویورک را اشغال کردند، آغاز شد. تظاهرکنندگان آمریکایی در اعتراض به موارد متعددی از جمله جنگهای این کشور در خاورمیانه، بحران مالی آمریکا، فقر فزاینده، افزایش بیکاری و درآمدهای بالا برای مقامات وال استریت، در مرکز تجاری نیویورک تجمع کردند.