طعنه ای که جان کری به ترامپ زد

جان کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، در نشست آب و هوایی پاریس اعلام کرد تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور برای خارج شدن از توافقنامه آب و هوایی پاریس و فرستادن فقط یک کاردار به پایتخت فرانسه «شرم‌آور» است.

او گفت: «اگر به وقایع، علوم، عقل سلیم و همه کار‌هایی که انجام شده است، نگاه کنید، این (اقدام ترامپ) شرم‌آور است».

وزیر امور خارجه سابق آمریکا افزود توافقنامه ۲۰۱۵ برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی «در مدت یک سال در پاریس به دست نیامده است بلکه ۲۶ سال روی آن کار شده است و کسانی که از علم هیچ نمی‌فهمند، آن را بی‌اعتبار کرده‌اند».

کری -که در کنار باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا برای تصویب این توافقنامه نقش بزرگی ایفا کرده بود- وقتی «تصمیم (ترامپ) را که فقط با هدف سیاسی اتخاذ شده است» محکوم کرد، شرکت‌کنندگان در نشست وی را تشویق کردند.

او با اشاره به تعهد شماری از ایالت، شهر‌ها و شرکت‌های آمریکایی به توافقنامه آب و هوایی، افزود: «دونالد ترامپ شاید از توافقنامه پاریس خارج شده باشد، اما مردم آمریکا از توافقنامه خارج نشده‌اند».

بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد، که بعد از جان کری، پشت تریبون قرار گرفت، از همه کشور‌های جهان خواست برای اجرای توافقنامه به نحو بهتری عمل کنند. بان کی مون نیز تصمیم رئیس جمهور آمریکا را برای خارج شدن از توافقنامه آب و هوایی پاریس محکوم و آن را تصمیمی کوته بینانه، از نظر اقتصادی غیر مسئولانه و از نظر علمی انحرافی ارزیابی و محکوم کرد.

دونالد ترامپ شخصا به این نشست که برای تامین مالی توافقنامه آب و هوایی و به ریاست فرانسه، بانک جهانی و سازمان ملل متحد دو سال بعد از تصویب توافقنامه در پاریس سازماندهی شده است، دعوت نشده بود و واشنگتن نیز پیش‌بینی کرده بود یک دیپلمات به آنجا اعزام کند.