ایران ماهواره جاسوسی سیا رااز کار می اندازد

به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در گزارشی که به نحوه دست یافتن ایران به پهپاد RQ۱۷۰ اختصاص داشت نکاتی را در خصوص توانمندیهای ناشناخته جمهوری اسلامی ایران در حوزه جنگ الکترونیک فاش کرد.

بنابراین گزارش، منابع اطلاعاتی اروپایی که ساینس مانیتور نامی از آنها نبرده است گفته‌اند که ایران توانسته است با تاباندن اشعه لیزر یک ماهواره جاسوسی آمریکایی را از کار بیندازد. این توانمندی غربی‌ها را به شدت دچار تعجب کرد.

تاکنون تنها یک کشور دیگر از توانمندی چنین کاری برخوردار بوده است.

این نشریه در خصوص شیوه دست‌یابی ایران به پهباد نیز از زبان یک مهندس ایرانی که نامی از وی نبرده است، نظرات فنی خود را ابراز داشت.

بر اساس این گزارش، ایران توانست از یک ضعف ناوبری شناخته شده آمریکایی‌ها بهره گیرد و این در حالی بود که نیروهای نظامی آمریکا نیز مدت‌ها به این ضعف خود آگاهی داشتند. " متخصصین جنگ نرم ایران " این قدرت را داشتند که ارتباط RQ۱۷۰ را با مرکز قطع کرده و در حال حاضر نیز در تلاش هستند تا اسرار این هواپیمای بدون سرنشین را به دست آورند.

نکته جالبی که کریستین ساینس مانیتور به آن اشاره کرده این است که متخصصین ایرانی با نفوذ به سیستم " جی‌پی‌اس "(مکان‌یاب جغرافیایی) توانستند پهپاد را فریب دهند به گونه‌ای که پهپاد خاک ایران را با پایگاه خود در افغانستان اشتباه گرفته و در آن فرود آمده است.


این روزنامه آمریکایی تصریح کرده است که جی‌پی‌اس به منزله یک نقطه ضعف است و با انداختن نویز(امواج مزاحم الکترونیکی) بر روی آن در واقع به نوعی می‌توان گفت که مغز پهپاد از کار می‌افتد. تکنیک به کار رفته در این عملیات " اسپوفینگ " نام دارد که به معنی " دست انداختن و سر به سر گذاشتن " است. اطلاعات اشتباه جغرافیایی ارائه شده به پهپاد در این روش باعثشده است که پهپاد خود بنشیند و هیچ نیازی هم به تسلط بر سیستم کنترل از راه دور آن وجود نداشته است.


بنابراین گزارش، افشای قدرت الکترونیک ایران در شرایطی انجام میشود که ایالات متحده، اسرائیل و برخی کشورهای اروپایی به نوعی در یک جنگ مخفی با ایران به سر میبرند. این جنگ مخفی شامل ترور برخی دانشمندان ایرانی و برخی اقدامات دیگر نظیر استفاده از ویروس استاکسنت علیه برنامه هستهای ایران بوده است.