احتمال آغاز درگیری نظامی میان کره شمالی و آمریکا

با شدت گرفتن تنش ها در شبه جزیره کره و افزایش احتمال وقوع جنگ جهانی سوم میان واشنگتن و پیونگ یانگ، چین ساخت اردوگاه های پناهجویان در مرز خود با کره شمالی را آغاز کرد.

خبر آغاز ساخت اردوگاه های پناهجویان در چین در حالی اعلام شد که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهاد آغاز مذاکرات با کره شمالی برای حل بحران و تنش زدایی در شبه جزیره کره را مطرح کرد. با این حال، ترامپ با بی فایده خواندن این مذاکرات این پیشنهاد را رد کرد.

اقدامات چین در آماده سازی خود برای رویارویی با جنگی قریب الوقوع در شبه جزیره کره به طور ضمنی می تواند نشان دهنده افزایش بی ثباتی در روابط میان پکن و پیونگ یانگ باشد. خطر سرازیر شدن پناهندگان از سمت کره شمالی به چین این کشور آسیایی را به ساخت اردوگاه های مخصوص پناهجویان در مرز با کشور همسایه خود وا داشته است.

با این حال، «لو کانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این خصوص اظهار بی اطلاعی کرد؛ اما گزارش های موجود در خصوص آغاز ساخت اردوگاه های پناهجویان در مرز کره شمالی را رد نکرد. گزارش ها حاکی از آن است که 5 مکان برای احداث اردوگاه های پناهجویان در سه روستا و دو شهر مرزی در چین انتخاب شده است.

«ژانگ لیانگویی» یکی از تحلیلگران کره شمالی نیز در این خصوص اظهار کرد ساخت این اردوگاه ها از سوی چین کاملا منطقی به نظر می رسد. وی افزود احتمال آغاز درگیری نظامی میان کره شمالی و آمریکا به شدت قوی است و اقدام چین در راستای کسب آمادگی برای هر گونه شرایط جنگی در شبه جزیره کره است.

نگرانی ها در خصوص کره شمالی زمانی افزایش یافت که این کشور اعلام کرد قدرتمندترین موشک بالستیک قاره پیمای خود را با موفقیت آزمایش کرده است. به گفته مقامات کره شمالی این موشک قابلیت هدف قرار دادن تمامی نقاط آمریکا را دارد. با این حال چین سوگند خورده است در صورت آغاز جنگ میان کره شمالی و آمریکا به اتحاد خود با پیونگ یانگ وفادار باقی خواهد ماند.

واشنگتن بارها اعلام کرده است که نمی تواند وجود کره شمالی مجهز به سلاح های هسته ای را تحمل کند. با این حال کیم جونگ اون رهبر کره شمالی سوگند خورده است تلاش های خود برای توسعه سلاح های هسته ای را همچنان ادامه دهد.