دیپلمات‌های اسرائیل، عربستان را ناتوان و غیرقابل اعتماد می‌دانند

روزنامه جروزالم پست از قول دیپلمات‌ها و کارشناسان صهیونیستی درباره ائتلاف با عربستان به کابینه اسرائیل هشدار داد و نوشت؛ ائتلاف با «حکومت ناکارآمد» سعودی حتی ممکن است نتایج معکوسی در پی داشته باشد.
«جروزالم پست» نوشت: ویلیام واینبرگ رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اورشلیم، عربستان را حکومتی ناکارآمد توصیف کرد که قادر به مقابله با ایران نیست. وی می‌گوید: با اینکه عربستان از ثروتی افسانه‌ای برخوردار است اما حکومتی ناکارآمد دارد که دچار چند دستگی‌های قبیله‌ای است و حکومت اقلیت همچون حکومت امپراتوری بیزانس، درگیر اختلافات است. این عوامل باعث می‌شود تا برنامه‌هایی که محمدبن‌سلمان ولیعهد عربستان در پی انجام آن است، با شکست مواجه شوند.
واینبرگ در خصوص اتکا به نقش احتمالی عربستان در مقابله با ایران معتقد است ابهامات و تردیدهای بسیاری در ارتباط با تصمیم یا قدرت عربستان در مقابله با ایران وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: سعودی‌ها تاکنون نشان داده‌اند که از پس تبدیل دارایی‌های هنگفت حاصل از نفت خود به قدرتی که باعث تقویت جایگاه منطقه‌ای آنان شود، برنیامده‌اند.
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اورشلیم افزود: سعودی‌ها دارای نیروی زمینی واقعی‌ای که بتواند در طول و عرض خاورمیانه تحرک داشته باشد، نیستند. اما اقدامات ایران در ایجاد بازوهایی توانمند جهت تحرک روی زمین (سپاه قدس)، موفقیت‌آمیز بوده است. 
دان شاپیرو سفیر سابق آمریکا در رژیم صهیونیستی با این دیدگاه واینبرگ موافق است و رویارویی عربستان با ایران رابه استهزاء می‌گیرد.