اوضاع سوریه رو به بهتر شدن پیش می‌رود

«رجب دیب» سرتیپ بازنشسته ارتش سوریه در دمشق اظهار داشت : هدف اصلی ارتش سوریه، آزادسازی و پاکسازی سوریه از لوث تمام گروه‌های تروریستی تکفیری است و تصمیم نهایی در میدان نبرد گرفته می‌شود، صرف نظر از مواضع کشورهای بزرگ که ضد و نقیض است،‌زیرا آزادسازی تمام سوریه به اراده مردمی یکپارچه ارتباط دارد.

وی درباره سرنوشت مناطق کاهش تنش در آینده گفت : معتقدم ما به سمت عملیات نظامی پیش می‌رویم،‌ولی در مسائل دیپلماتیک و بین‌المللی باید مشارکت کرد، ما در سوریه با این گروه‌های تروریستی تکفیری به سبب عوامل خارجی و برخی عوامل داخلی مورد آزمایش قرار گرفتیم. 

این کارشناس نظامی افزود: تنها طرفی که از اقدامات گروه‌های تروریستی بهره می‌برد، رژیم صهیونیستی است که به طور جدی تلاش می‌کند با کمک آمریکا، ترکیه و برخی رژیم‌های صهیونیستی و صهیونیست‌شده بخشی از بافت اجتماعی، جغرافیایی، امنیتی و تاریخی منطقه شود.

وی گفت : تمام راه‌حل‌های بین المللی سیاسی که در آستانه و سوچی به دست می‌آید،‌باید عملا اجرا شود، زیرا ما نمی‌توانیم از چارچوب بین المللی خارج شویم، حتی کشورهای بزرگ از جمله روسیه نمی‌تواند خارج از فعالیت دیپلماتیک بین المللی عمل کند.

دیب اظهار داشت : معتقدم تصمیم سیاسی به میدان نبرد و اراده رهبران سیاسی برمی‌گردد، من به عنوان یک نظامی سابق و بازنشسته معتقدم که امور به سمت وضعیت بهتری و در مسیر بازیابی وحدت و یکپارچگی سوریه پیش می‌رود، ما به طوری جدی برای رسیدن به آنچه سوریه طبیعی می‌خوانیم، تلاش می‌کنیم.

این کارشناس نظامی سوری درباره تغییری که در ارتش سوریه از ابتدای جنگ تا کنون رخ داده، خاطر نشان کرد: از نقطه نظر نظامی، ارتش سوریه در اوایل بحران تا حدی نگران بود، چرا که انواع فنون نظامی سنتی را به خوبی می‌دانست،‌ولی پس از مدتی توانست از این مرحله به مرحله‌ای که آن را جنگ چریکی و پارتیزانی و جنگ شهری و تونل‌ها و ... می‌نامیم،‌منتقل شود، به همین سبب معتقدم که ارتش سوریه از یک ارتش به تشکل مبارزاتی و مقاوم به معنای واقعی تبدیل شد و اعتنایی به دشواری‌ها و مشکلات ندارد، از زمانی که جنبش اصلاحی به رهبری حافظ اسد رهبر فقید آغاز شد، عامل عقیدتی در نیروهای سوریه فراگیر شد و عقب‌نشینی و فرار به اندازه سرانگشتی در قاموس ارتش سوریه معنایی ندارد.

دیب درباره نقش ترکیه و آمریکا در منطقه به ویژه پس از پیروزی بزرگ محور مقاومت و فروپاشی داعش گفت : معتقدم ما با افعی‌های  ترکیه و آمریکا مقابله می‌کنیم، نقشه ترکیه و آمریکا همچنان تخریبی و ویرانگر است که از طریق  هماهنگی با برخی رژیم‌های عربی حامی عملی طرح صهیونیستی امپریالیستی آمریکایی صورت می‌گیرد که برای تبدیل مناقشه عربی صهیونیستی به عربی عربی تلاش می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد بن گوریون اولین سرکرده رژیم صهیونیستی به این اشاره کرده بود که وحدت سوریه و مصر در سال 1958، اسرائیل را بین چکش و سندان قرار داد(وضع بسیار ضعیف و شکننده) ،‌وی سپس گفت فروپاشی و تجزیه کشورهای عربی از جمله عراق، سوریه و مصر برای صهیونیسم ضروری  است.

این کارشناس تاکید کرد در نتیجه ما باید در قبال تمام مراحل سیاسی هوشیار باشیم و به طور جدی برای آزادسازی این سرزمین تلاش کنیم و به ترکیه و آمریکا یا رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس که همچون افعی ایفای نقش می‌کنند،اعتماد نداشته باشیم.