دردسر زنان داعشی برای سازمان های امنیتی آلمان

بازگشت زنان و نوجوانانی متعلق به خانواده جنگجویان داعش در مناطق بحرانی مدتی است که فکر سازمانهای امنیتی در آلمان را به خود مشغول کرده است.

   به نوشته هفته نامه "اشپیگل"، سازمان های امنیتی در آلمان ده ها زن و نوجوان را به عنوان عناصر خطر طبقه بندی کردند که به زعم آن ها احتمال قوع حملات تروریستی توسط آن ها وجود دارد.

خبرگزاری آلمان با استناد به محافل امنیتی در این کشور نوشت که در بین بیش از 720 عنصر خطر اسلام گرای افراطی در آلمان درصد پایینی از زنان و نوجوانان هم وجود دارد.

"هانس گئورگ ماسن"، رئیس سازمان اطلاعات داخلی آلمان هم اخیرا به شدت درباره خطر زنان و کودکان اسلام گرای افراطی بخصوص آن هایی که از مناطق بحرانی در عراق و سوریه برمی گردند هشدار داده است.

وی در اوایل ماه دسامبر اعلام کرد که کودکان و نوجوانانی وجود دارند که در مدارسی در مناطق تحت اشغال داعش شستشوی مغزی شده و در مقیاس بالا افراط گرا شده اند. بازگشت این افراد به کشور ما مسئله ساز است چرا که گاهی اوقات خطرناک هستند. به گفته وی همچنین زنان بازگشته از مناطق بحرانی نیز بعضا به عنوان تهدید محسوب می شوند. زنانی که در سال های گذشته در مناطق تحت اشغال داعش زندگی کرده اند اکثرا به گونه ای افراط گرا شده اند و با ایدئولوژِی داعش آشنایی دارند که می توان قانونا آن ها را جهادی نامید. ماسن این مسئله را تایید کرده است که در بین عناصر خطر در آلمان زنان هم وجود دارند که البته آمار دقیقی درباره آن ها نمی توان داد.

شمار عناصر خطر در آلمان با حدود بیش از 720 نفر رکورد بالایی را به دست آورده است. اغلب این افراد مردان بوده اند. البته مدتی است که به صورت روزافزون همچنین زنان و نوجوانان از صحنه های اسلامی افراطی هم از طرف سازمان های امنیتی به عنوان عناصر خطر ارزیابی می شوند.

همچنین در مناطق تحت اشغال سابق داعش در عراق برخی زنان از آلمان هم در زندان به سر می برند که در بین آن ها برخی افراد زیر سن قانونی وجود دارند که قبلا به داعش پیوسته بودند و حالا برای بازگشت به آلمان تلاش می کنند. این مسئله برای سازمان های امنیتی آلمانی نگران کننده است.

یک مسئله دیگر این است که برای سیستم قضائی آلمان اقامه دعوی علیه طرفداران زن و کودک داعشی دشوار است چرا که آن ها ادعا می کنند تنها عضو خانواده جنگجویان داعشی بوده و هیچ ربطی به اقدامات تروریستی و جنگی نداشته اند.

البته حالا دادستانی کل فدرال آلمان اعلام کرده است که اقدامات سخت گیرانه ای را علیه زنان بازگشته از مناطق بحرانی در عراق و سوریه مد نظر قرار می دهد حتی زمانی که آن ها در جبهه تروریست ها مبارزه نکرده باشند. به گفته دادستانی کل فدرال آلمان ما بر این عقیده ایم که همچنین در بین این زنان، عضویت در یک سازمان تروریستی خارجی می تواند تایید شود.

در سال های گذشته بیش از 950 اسلام گرای افراطی از آلمان به عراق و سوریه سفر کرده تا در آنجا به جبهه داعش بپیوندند. حدود 20 درصد آن ها زنان بودند. برخی از این افراد در مناطق بحرانی جان خود را از دست داده و یک سوم آن ها هم دوباره به آلمان بازگشته اند.