هشدار روسیه به آمریکا برای ایجاد بی ثباتی در سوریه

"فرانس کلینتسوویچ" نائب رئیس کمیته امور دفاع و امنیت شورای فدراسیون (سنای) روسیه گفت، آمریکا با ایجاد تشکیلات جدید نظامی متشکل از تروریستهای فراری در سوریه، درصدد تکرار همان سناریویی است که زمانی در افغانستان پیاده کرده بود.

این سناتور بلندپایه توضیح داد: « آنچه آمریکایی‌ها در حال حاضر در سوریه انجام می دهند، عملا همان کاری است که آنها در دهه 80 قرن گذشته در زمان جنگ افغانستان و علیه اتحاد جماهیر شوروی بکار بردند و گروههای مسلح تروریستی در افغانستان را با هدف مقابله با نیروهای شوروی تشکیل و آموزش دادند. ظاهرا زمان برای آمریکا متوقف شده است. آنها روسیه امروزی را، مانند اتحاد جماهیر شوروی 30 سال پیش، دشمن اصلی خود می دانند و برای مبارزه با آن از هر امکانی، حتی گروههای تروریستی استفاده می کنند.»

کلینتسوویچ یادآور شد: «ظاهرا رئیس جمهوری آمریکا سعی دارد تا جای ممکن از رویارویی با روسیه بپرهیزد، ولی او قدرت تغییر نظام سیاسی حاکم بر آمریکا را ندارد. در هر صورت تروریستها در ساختارهای نظامی آمریکا در خاک سوریه در حال تعلیم دیدن هستند و این مسئله همچنان ادامه دارد.»

لازم به یادآوری است، روز شنبه (دیروز) وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مربیان نظامی آمریکایی در خاک سوریه در حال تشکیل گروههای مختلف نظامی جدیدی تحت عنوان «ارتش جدید سوریه» هستند.

بر اساس اطلاعات بدست آمده از سوی مرکز روسی آشتی نیروهای متخاصم در سوریه، ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا حدود شش ماه است از اردوگاه پناهجویان در منطقه "الخاصک» بعنوان پایگاهی برای آموزش تروریستهایی که از مناطق مختلف سوریه گریخته اند، استفاده می کند. قصد آنها این است که تشکیلات نظامی تحت عنوان «ارتش جدید سوریه» با هدف مبارزه با نیروهای دولتی سوریه تشکیل دهند. به گفته پناهجویانی از این اردوگاه خارج شده اند، در حال حاضر حدود 750 تروریست داعشی و جبهه النصره در آنجا حضور داشته و توسط مربیان آمریکایی در حال آموزش دیدن هستند.

به نظر می رسد اینها تروریستهایی باشند که در نتیجه درگیریها در رقه، دیرالزور، البوکمال و مناطق شرقی کرانه رود فرات به این منطقه گریخته اند. البته استخوان بندی اصلی این تشکیلات نظامی را بیش از 400 تروریست داعشی تشکیل می دهند که با حمایت آمریکا اجازه خارج شدن از شهر رقه، در هنگام هجوم شبه نظامیان کرد به این شهر را یافتند.

روسیه به آمریکا اجازه نمی‌دهد اوضاع سوریه را بی‌ثبات کند

"ویکتور بوندارییف" رئیس کمیته امور دفاع و امنیت شورای فدراسیون (سنای) روسیه تاکید کرد که قطعا مسکو به "بشار اسد" رئیس جمهوری سوره کمک کرده و مانع از آن خواهد شد تا آمریکا دوباره اوضاع این کشور را بی ثبات کند.

این سناتور بلندپایه در گفت‌وگو با این خبرگزاری و در تفسیر اطلاعات منتشره از سوی وزارت دفاع روسیه، گفت: «این واضح است که آمریکایی‌ها به این آسانی سوریه را به حال رها نکرده و بدون سرو صدا در حال فراهم سازی شرایط برای بی ثباتی مجدد اوضاع در این کشور هستند. البته من اطمینان دارم که بشار اسد توان کافی برای مقابله با این توطئه را داشته و به کسی اجازه نخواهد داد تا بار دیگر سوریه را به هرج و مرج بکشاند و روسیه نیز هر کمکی که لازم باشد در این رابطه خواهد نمود. ما قصد داریم امکانات بندر طرطوس را توسعه داده و آنجا را به پایگاه نظامی-دریایی کاملی تبدیل کنیم.»

بوندارییف با یادآوری اینکه این نخستین بار نیست که آمریکایی‌ها از تروریستها و گروههای مسلح مختلف در سوریه حمایت می کنند، افزود: «مسلما واشنگتن نمی خواهد موفقیت نظامی و سیاسی روسیه در سوریه را به حال خود بگذارد و مایل نیست که اوضاع در این کشور به حالت عادی بازگردد، همانطور که در لیبی چنین کاری کرد.»

این مقام پارلمانی تاکید کرد: «البته سوریه توانست از چنین سرنوشت شومی جان سالم بدر برد، ولی این وضعیت قطعا مورد رضایت آمریکا نیست و به همین دلیل در حال سرمایه گذاری روی راه اندازی درگیریهای نظامی جدید است. آنها قبلا می گفتند که بشار اسد باید حتما از قدرت کناره گیری کند، ولی اکنون رسما اعلام کرده اند که حاضرند مداخله ای در این قضیه نکنند که او (بشار اسد) تا سال 2021 (زمان برگزاری انتخابات آتی ریاست جمهوری در سوریه) در سمت خود باقی بماند و همین مسئله به آنها این امکان را خواهد داد تا همچنان در امور داخلی سوریه دخالت کنند. آنها می خواهند وجهه خود را حفظ کرده و مهمتر از آن روی شکست ژئوپلیتیکی خویش در سوریه سرپوش بگذارند.»