بی پروایی افراطی بن سلمان نوعی جنون است

پاتریک کاکبرن نویسنده انگلیسی با اشاره به تندروی و بی‌پروایی بلندپروازانه بن سلمان که منجر به شکست‌های وی در عرضه داخلی و خارجی شده، نسبت به استمرار شکست‌های وی در حوزه‌های اقتصاد و سیاست هشدار داد.

کاکبرن در مقاله‌ای در روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن با اشاره به شکست بن سلمان در حمایت از گروه های تروریستی در سوریه و مواضع بسیار تند علیه ایران، سیاست‌های منطقه‌ای او را شکست خورده عنوان کرد: «یمن در گذشته حیاط خلوت آل سعود بود؛ اما اکنون به نمایش رسوایی و شکست آن‌ها تبدیل شده است! آن‌ها هزاران نفر را به قتل رسانده و با محاصره شدید، کشور را در آستانه نسل‌کشی در اثر قحطی و گرسنگی قرار داده؛ اما پایتخت یمن به جولانگاه مخالفان آن تبدیل شده است. آن‌ها در محاصره قطر نیز شکست خوردند و این کشور بدون هیچ مسامحه‌ای در برابر آنان ایستاد. ریاض قطر را به اتهام حمایت از تروریسم محاصره کرد؛ اما دنبال می‌داند که بزرگ‌ترین پشتیبان گروه‌های تروریستی ریاض بوده است!»

کاکبرن در ادامه بی‌پروایی افراطی بن سلمان را تلویحا به نوعی جنون تشبیه کرده است: «نکته مهم و خطرناک‌تر این است که بن سلمان هر قدر در سیاست‌های خود شکست می‌خورد؛ به جای بازبینی و اصلاح رویه، تندروی بیش‌تر و لجاجت را در دستور کار قرار می دهد. از ایران تا قطر و یمن شما شاهد این سیاست هستید. قطعا کشورهای دیگر بر سر یک طرح شکست خورده مجددا قمار نمی‌کنند و دوست ندارند در کنار یک شکست خورده بمانند.»

نویسنده و تحلیلگر بریتانیایی در ادامه با اشاره به بازداشت شاهزادگان انگلیسی به اتهام فساد و اخاذی بن سلمان از آنان، از تشدید اختلافات در دربار آل سعود خبر داد و پیش‌بینی کرد با تداوم شکست‌های بن سلمان در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی ممکن است نزاع درون‌درباری تشدید و به سقوط نظام حاکم منتهی شود.