معرفی روسیه و چین به عنوان دو رقیب سیاسی آمریکا

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا قرار است امروز دوشنبه «راهبرد امنیت ملی» این کشور را بر مبنای شعار «اول آمریکا» ارائه دهد.

پیش بینی می شود دونالد ترامپ در بخشی از راهبرد امنیت ملی آمریکا، از چین و روسیه به عنوان دو رقیب سیاسی نام ببرد که در صدد به چالش کشیدن قدرت، امنیت و موفقیت آمریکا در طرح جدید سیاست ملی هستند؛ طرحی که او و مشاورانش طی ماه های گذشته روی آن کار کرده اند.

بر اساس چکیده این طرح که از سوی کاخ سفید منتشر شده است: آنها (چین و روسیه) مصمم هستند چهره ای متفاوت از اقتصاد آزاد و منصفانه نمایش دهند تا مسیری برای تقویت نیروهای نظامی خود بیابند و ضمن کنترل اطلاعات و داده ها، جوامع را فرونشانده و نفوذ خود را گسترش دهند.

در راهبرد امنیت ملی جدید آمریکا، محدود کردن رقبا همچون روسیه و چین در اولویت قرار ندارند بلکه چالش هایی که رقبا برای آمریکا ایجاد می کنند، بررسی شده است. یکی از این چالش ها، روابط چین و روسیه با دولت پیونگ یانگ است که آمریکا باید بدون ایجاد مشکلی در روابط خود با چین، این کشور را درباره ادامه روابطش با کره شمالی متقاعد کند. 

شعار اول آمریکا

دونالد ترامپ، وعده های انتخاباتی خود را با پیشبرد شعار «اول آمریکا» اجرا می کند. حفاظت از آمریکا و مرزهای آن، تقویت ارتش و نیروهای نظامی، مبارزه با افراطی گری،  گسترش قدرت آمریکا در خارج از کشور، و سیاست های تجاری آن از مهمترین اولویت های ترامپ هستند که در قالب شعار انتخاباتی وی عملیاتی می شوند. با این حال، ترامپ برای اجرای شعار انتخاباتی «اول آمریکا» باید زمینه های همکاری با رقبای خود را شناسایی کند و به رسمیت بشناسد.

یکی از مقامات ارشد آمریکایی روز گذشته درمصاحبه با خبرنگاران گفت: یکی از راه هایی که ما پیش رو داریم، گسترش زمینه های همکاری با متحدان، شرکا و گاهی اوقات رقباست. این استراتژی منافع آمریکا را در اولویت قرار می دهد و اذعان می کنم که باید رقابت کنیم. ما در یک رقابت جهانی به سر می بریم و از اهداف ماست که بر هر چیزی ارجحیت دارد.

آب و هوا

یکی دیگر از شعار های دونالد ترامپ، مسئله آب و هوا و تغییرات اقلیمی بود. رئیس جمهور آمریکا پس از ورود به کاخ سفید، از معاهده آب و هوایی پاریس خارج شد. او معتقد بود، موضوع تغییرات آب و هوایی، ترفندی از سوی چین است تا اقتصاد آمریکا را هدف قرار دهد. همچنین باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در سپتامبر سال 2016 اعلام کرد تغییرات آب و هوایی تهدیدی برای امنیت آمریکاست. پیش بینی می شود، ترامپ در راهبرد امنیت ملی جدید آمریکا این دستور اجرایی را لغو کند.