تصویب تحریم های جدید علیه کره شمالی توسط شورای امنیت

 این قطعنامه که آمریکا پیش‌نویس آن را تهیه کرده بود روز جمعه به اتفاق آراء تصویب شد. چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری کره شمالی، در کنار روسیه به پیش‌نویس رای مثبت دادند.

به موجب این قطعنامه، کره شمالی هر سال فقط اجازه دارد حدود چهار میلیون بشکه نفت خام و حداکثر ۵۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی مانند بنزین و گازوئیل وارد کند. نفت یکی از مواد حیاتی در چرخه برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی به حساب می‌آید.

به گزارش بی‌بی‌سی به این ترتیب انتظار می‌رود صادرات فراورده‌های نفتی به کره شمالی - که عمدتا توسط چین انجام می‌شود - ۹۰ درصد کاهش پیدا کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ماه نوامبر از شی جینپینگ، همتای چینی خود خواسته بود که صادرات نفت به کره شمالی را متوقف کند؛ اقدامی که به معنای وارد کردن ضربه‌ای مهلک به اقتصاد رو به فروپاشی این کشور تلقی می‌شود.

بنا بر قطعنامه جدید، کارگران کره شمالی در کشورهای دیگر باید ظرف ۲۴ ماه به کشورشان بازگردند - اقدامی که می‌تواند به یکی از منابع درآمد ارزی دولت کره شمالی ضربه وارد کند.

همچنین ممنوعیت‌های جدیدی علیه صادرات تولیدات داخلی کره شمالی در نظر گرفته شده است.

به گزارش اسکای نیوز عربی، این قطعنامه به شماره ۲۳۹۷ صادرات هرگونه پارچه و طرح‌های تجاری مشترک با کره‌ شمالی و استخدام کارگران کره‌ شمالی در خارج از کشور را ممنوع می‌کند.

تحریم‌های جدید شورای امنیت همچنین شامل تدابیر جدیدی در زمینه ممنوعیت تجاری علیه کره‌شمالی و نیز بلوکه شدن دارایی‌ها و درج ممنوعیت سفر ۱۹ شخصیت می‌شود. روابط کره‌ شمالی و آمریکا اخیرا به دلیل برنامه‌ موشکی و آزمایش‌های موشکی پیونگ یانگ شاهد تنش روزافزونی است.

شورای امنیت در سپتامبر قطعنامه ۲۳۷۵ در زمینه اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کره‌شمالی را صادر و نیز آزمایش بمب هیدروژنی کره‌ شمالی را با کاهش توانمندی اقتصادی آن محکوم کرد.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، گفت: این قطعنامه «پیام صریحی به پیونگ یانگ است که سرپیچی بیشتر موجب انزوا و مجازات بیشتر خواهد شد.

وو هاتائو، نماینده چین هم قطعنامه را بیانگر موضع «متفق القول» جامعه بین‌الملل در قبال برنامه‌های تسلیحاتی کره شمالی خواند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم در شبکه توییتر با استقبال از رای شورای امنیت نوشت که «جهان خواهان صلح است نه مرگ.»

این دهمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه کره شمالی است که به خاطر آزمایش موشکی روز ۲۹ نوامبر این کشور وضع شده است که فقط سه بسته تحریم‌ها علیه کره‌شمالی طی سال جاری میلادی تصویب شده است.

موشک آزمایش شده بالستیک و از نوع قاره پیما بود که پس از طی مسیری در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر در جنوب دریای ژاپن به آب افتاد.