درخواست روسیه از جامعه بین‌المللی برای کره شمالی

وزارت خارجه روسیه در اظهار نظر درباره تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد جامعه بین‌المللی باید موضع خود را از وضع تحریم علیه پیونگ یانگ به برگزاری مذاکرات با این کشور تغییر دهد؛ زیرا  وضع محدودیت‌ها نمی‌تواند راه حلی برای مشکلات باشد.

در این بیانیه آمده است: «انزوا و فشار باید جای خود را به مذاکره و گفتگو بدهد.»

وزارت خارجه روسیه در این بیانیه افزود: «زمان آن رسیده است که نه تنها از وضع تحریم‌ها خودداری کنیم، بلکه به اقداماتی که به حل و فصل مسائل از راه‌های صلح آمیز سیاسی و دیپلماتیک منجر می‌شود، بپردازیم. واضح است که محاسباتِ از تاریخ گذشته که در حل مسئله اتمی کره شمالی موفق نبودند، نمی‌توانند نتیجه‌ای به دست دهند.»

وزارت خارجه روسیه همچنین از طرف‌های دخیل در این بحران درخواست کرد خویشتنداری کرده و از انجام اقدامات تحریک آمیز، خودداری کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما باید بار دیگر تاکید کنیم تمرکز واشنگتن بر وضع محدودیت‌های گسترده بین المللی که تلاش‌ها برای اتخاذ راه حل سیاسی و دیپلماتیک پایدار را تضعیف می‌کند، نه به حل مشکلاتی که در این منطقه وجود دارد، کمکی می‌کند و نه به عادی سازی روابط خواهد انجامید.»

در اواخر ماه نوامبر، کره شمالی یک موشک بالستیک قاره پیما را آزمایش کرد که بر اساس اظهارات مقامات پیونگ یانگ، قابلیت هدف قرار دادن هر نقطه از خاک آمریکا را دارد. این موشک پس از پیمودن 950 کیلومتر مسافت در منطقه اقتصادی ویژه ژاپن در غرب جزیره هوکایدو افتاد.