همکاری امارات و سازمان سیا برای ایجاد مرکز جاسوسی

نشریه «فارین پالیسی» در گزارشی از همکاری میان مقامات سابق سازمان سیا و امارات برای ایجاد یک مرکز جاسوسی در نزدیکی «ابوظبی» خبر داد.

بر اساس این گزارش مقامات سابق سیا از تأسیساتی در نزدیکی بندر «زاید» در ابوظبی به عنوان مرکزی برای آموزش تکنیک‌های  مدرن جاسوسی برای افسران اطلاعاتی امارات استفاده می‌کنند.

همکاری امارات و سازمان سیا در ایجاد «آکادمی» جاسوسی

در این گزارش فارین پالیسی آمده است که سازمان سیا همچنین دارای یک مرکز در نزدیکی ابوظبی به نام «آکادمی» است که کارکنان کمپانی امنیتی «بلک واتر» در آن مستقر هستند؛ در این مرکز که شامل انبار سلاح و نیروهای ویژه است آموزش‌هایی مانند مرکز «کمپ پی‌یری»، متعلق به سازمان سیا در ایالت ویرجینیا، داده می‌شود.

بودجه نامحدود امارات برای این برنامه

یکی از کارکنان این مرکز در مصاحبه با فارین پالیسی ضمن بیان این مطلب که روزانه 1000 دلار درآمد کسب می‌کرده و در هتل‌های 5 ستاره ابوظبی ساکن بوده است می‌گوید: مقامات دولتی آمریکا و نیز کارکنان سابق سیا با تعهدات «کار جالب» و «حرفه‌ای سودآور» جذب این کشور حاشیه خلیج فارس می‌شوند.

این مقام آمریکایی در ادامه مصاحبه درآمد حاصل از این کار را «پول فوق‌العاده» توصیف کرده است.

 

همکاری امارات و سازمان سیا در ایجاد «آکادمی» جاسوسی

این نشریه آمریکایی به نقل از چندین منبع آگاه می‌نویسد که «لری سانچز»، افسر سابق اطلاعاتی آمریکا، پشت این عملیات آموزش جاسوسی قرار دارد؛ لری سانچز به دلیل ایجاد اتحاد میان سازمان سیا و پلیس نیویورک معروف است.

فعالیت مقامات ارشد آمریکایی در خاک امارات

یکی دیگر از شخصت‌های مطرح آمریکایی در امارات «اریک پرنس»، بنیانگذار کمپانی امنیتی بلک‌واتر  است؛ نیویورک تایمز در سال 2011 طی گزارشی از اعزام گروهی از نیروهای خارجی به امارات از سوی اریک پرنس برای ارائه خدمات به شاهزاده «شیخ محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان» پرده برداشته است.

همکاری امارات و سازمان سیا در ایجاد «آکادمی» جاسوسی

«ریچارد کلارک»، رئیس سابق بخش ضد ترور کاخ سفید نیز از دیگر مقامات آمریکایی حاضر در امارات است که به عنوان مشاور ارشد آل نهیان فعالیت می‌کرده است.

ردپای مقامات انگلیسی در این عملیات آموزش

بر اساس گزارش فارین پالیسی یک شرکت اماراتی که از سوی یکی از مقامات نیروی هوایی انگلیس اداره می‌شود تأسیس این شبکه جاسوسی را آغاز کرده و شرکت «دارک متر» که در زمینه امنیت سایبری و اطلاعات برای دولت امارات کار می‌کند نیز تا حد زیادی در راه‌اندازی این عملیات آموزش جاسوسی دست داشته است.

همکاری امارات و سازمان سیا در ایجاد «آکادمی» جاسوسی

آژانس امنیت ملی آمریکا

فارین پالیسی در پایان گزارش خود درباره حضور آژانس امنیت ملی در ایجاد این شبکه جاسوسی و شیوه‌های آموزشی آن که برگرفته از روش‎های جاسوسی سازمان سیا است نیز اخباری منتشر کرده است.