آمریکا درصدد بی ثباتی دوباره اوضاع سوریه است

ژنرال "والری گراسیموف" رئیس ستادکل نیروهای مسلح روسیه روز گذشته آمریکا را به آموزش نیروهای تروریستی در پایگاه نظامی خود در منطقه "التنف" سوریه متهم نموده و گفت، هدف آمریکا در سوریه نه مبارزه با داعش، بلکه بی ثبات کردن اوضاع این کشور است.

"سرگئی سوداکوف" استاد آکادمی علوم نظامی روسیه، کارشناس مسائل سیاسی و متخصص در زمینه آمریکا، در گفت‌وگو با رادیو «اسپوتنیک»، در تفسیر اظهارات این مقام نظامی یادآور شد، مسئله این است که آمریکا نمی تواند با این واقعیت کنار بیایید که روسیه در مبارزه با بر تروریسم بین المللی در سوریه به پیروزی رسیده است.  

سوداکوف گفت: «ما در روسیه کسانی را تروریست می نامیم که زندگی مردم بی گناه را می گیرند، ولی آمریکایی‌ها غالبا چنین افرادی را به نامهایی نظیر "مخالفان میانه رو" یا مبارز می خوانند. و اکنون با اطمینان می توان گفت که آمریکا پولهای گزافی برای ایجاد "جبهه های مقاومت" جدید در سوریه هزینه کرده تا به کمک آنها بتواند نقشه خود برای سرنگونی رژیم "بشار اسد" در سوریه را عملی سازد که می توان از این اقدامات بعنوان "بازی مجدد" آمریکا نام برد. مقامات واشنگتن نمی توانند با این واقعیت کنار بیایند که روسیه در سوریه به پیروزی بسیار قانع کننده ای دست یافته و به واسطه آن مواضع خویش در منطقه خاورمیانه را تقویت کرده است.»

به گفته این کارشناس، ایجاد یک کمربند از کشورهایی که امکان برقراری روابط عادی با آنها وجود داشته باشد در خاورمیانه بسیار دشوار است، ولی روسیه با موفقیت توانسته با اکثر کشورهای منطقه، از ایران، سوریه و ترکیه گرفته تا عربستان سعودی، اردن و اسرائیل، روابط خوبی برقرار کند، موفقیتی که آمریکا هرگز نمی تواند به آن دست پیدا کند.  

سرگئی سوداکوف با یادآوری اینکه، اکنون آمریکا امیدوار است که بحران سوریه را به مرحله ای از جنگهای پارتیزانی درازمدت تبدیل کند، ولی بعید است در اجرای این نقشه خود موفق شود، توضیح داد: «آمریکا برای ایجاد چشمه های تنش دائم باید در مناطق تحت کنترل خود در خاک سوریه، هزینه های گزافی برای آموزش نیروهای تروریستی جدید صرف کند. برای این منظور آنها نیاز دارند که به وخامت اوضاع در سوریه کمک کرده و مانع از پیروزی کامل بر تروریسم در این کشور شوند تا سوریه درگیر یک جنگ پارتیزانی درازمدت شود. البته اطلاعات نظامی ما به خوبی نقشه های آنها را آشکار کرده است.»