فشار دیرهنگام برای پایان دادن به جنگ یمن

هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در یمن ضمن اعتراض علیه جنایات جنگی ائتلاف سعودی، در یک اقدام بی‌سابقه، عربستان و سایر کشورهای عضو ائتلاف طوفان قاطعیت را به خاطر حملات و جنایات در «یک جنگ پوچ و بیهوده» به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت بالاخره اعضای ائتلاف سعودی بر اثر افشار جامعه جهانی ناچار خواهند شد دیر یا زود بدون آنکه دستاوردی داشته باشند، این جنگ بیهوده و خانمانسوز را متوقف کنند. اعتراض غیرمنتظره هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در پی حملات وحشیانه ائتلاف سعودی و کشتار 72 نفر در یک روز صورت گرفته است. در این عملیات بمباران هوائی عربستان، عده بیشتری هم به شدت مجروح شده‌اند که حال برخی از آنها به شدت وخیم است. مک گولدریک ائتلاف عربستان را به خاطر ادامه جنگ ملامت کرد و آنرا باعث ویرانی یمن و رنج مردم آن دانست.

ارتش و نیروهای مقاومت مردمی یمن هم به تلافی شرارت‌های ائتلاف سعودی با شلیک موشک‌های بالستیک به پایگاه‌های نظامی و مراکز حساس رژیم سعودی به دولت عربستان هشدار دادند که دست از شرارت بیشتر بردارد چرا که حملات بعدی گسترده‌تر و مرگبارتر خواهد بود.
در همین حال، از یکطرف سعودی‌ها با تشدید محاصره زمینی، دریائی و هوائی یمن، مانع ارسال کمک‌های انساندوستانه، غذا و دارو برای مردم جنگ زده یمن شده‌اند و از سوی دیگر آمریکا، انگلیس و اسرائیل با ایجاد پل هوائی، ضمن ارسال جنگ افزارهای بیشتر، سعودی‌ها را برای وارد کردن ضربات مرگبارتر و تشدید عملیات بمباران هوائی تشویق می‌کنند.
از طرف دیگر، فرانسه، آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپائی از ائتلاف سعودی خواسته‌اند به جنگ بی‌حاصل در یمن خاتمه دهند و تهدید کرده‌اند که از این پس با اعتراضات گسترده و علنی اتحادیه اروپا علیه جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن مواجه خواهند شد.
موضوع مهم تر، کناره‌گیری تدریجی سایر اعضای ائتلاف سعودی از جنگ یمن و حتی پرهیز از انعکاس رسانه‌ای عملیات نظامی علیه یمن در کشورهای عرب عضو ائتلاف است که مکمل سیاست ‌های قبلی در پرهیز از حملات هوائی به مراکز پرجمعیت، مناطق مسکونی و تاسیسات زیربنائی از جمله بیمارستان‌ها، مدارس و... محسوب می‌شود. سلمان و فرزندش مرتباً سایر اعضای ائتلاف را شماتت می‌کنند که مثل سعودی‌ها در جنگ یمن جدی نیستند و بمب‌های خود را در بیابان‌ها رها می‌کنند و تلفات انسانی مردم یمن را عمدتاً هواپیمانی جنگی و توپخانه سعودی‌ها ایجاد کرده‌اند. با این حال، مقامات امارات و سایر اعضای ائتلاف نگرانند که مبادا شلیک موشک‌های بالستیک به سوی کاخ‌های شیشه‌ای آنها نیز صورت گیرد و اوضاع داخلی آنها را نیز همانند کاخ‌ها و دربار سعودی درهم بریزد. صرفنظر از این مسائل، اوضاع رقت بار یمن در برابر چشم و دوربین جهانیان با شدت و دامنه گسترده‌ای به سمت و سوی وخامت بیشتر به پیش می‌رود.
سران عربستان، آمریکا و انگلیس مایل بوده و هستند که با تشدید جنایات جنگی، مردم مظلوم یمن را به تسلیم وادارند. اگرچه جنایت دیگری نمانده که مرتکب نشوند ولی عملاً به هیچ یک از اهداف خود نرسیده‌اند. مستشاران نظامی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در اطاق جنگ ائتلاف علیه یمن مرتباً طرح‌های جنایتکارانه جدیدی ارائه می‌کنند ولی باز هم کاری از پیش نبرده‌اند.
اکنون بیش از بیست میلیون نفر از قحطی و گرسنگی در یمن رنج می‌برند. بعلاوه به خاطر انهدام شبکه‌های آب آشامیدنی بر اثر حملات هوائی سعودی‌ها، انواع بیماری‌های واگیر از جمله وبا، دیفتری و تیفوئید مرتباً از مردم مظلوم یمن از جمله زنان، کودکان و افراد سالخورده قربانی می‌گیرد. شدت و دامنه تلفات انسانی ناشی از قحطی، گرسنگی و بیماری ‌های واگیر در یمن به حدی است که بعضاً تلفات روزانه ناشی از آن، از تلفات جنایات جنگی سعودی‌ها سنگین ‌تر و افزونتر است. با این حال، آمریکا و انگلیس نه تنها حاضر نشده‌اند جنایات جنگی سعودی‌ها در یمن را محکوم کنند و جداً خواستار توقف این جنگ ابلهانه بشوند بلکه حتی حاضر به قطع ارسال جنگ افزارهای فوق مدرن به ائتلاف سعودی هم نیستند. ترزامی نخست‌وزیر جزیره انگلیس ضمن رد پیشنهادات مطرح در مجلس عوام، اصرار دارد که لندن به منافع مالی حاصل از فروش اسلحه به ائتلاف سعودی به شدت احتیاج دارد بخشی از کسری موازنه پرداخت‌ها به ویژه پس از بحران اقتصادی ناشی از عواقب خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) را جبران کند. ترزامی در یک جلسه رسمی مجلس عوام گفته است لندن باید سال‌ها منتظر چنین روزهائی می‌ماند که سعودی‌ها و ائتلاف آنها دیوانه وار از ما تجهیزات جنگی خریداری کنند و مصلحت نیست ما از چنین درآمدها و سود‌های بادآورده‌ای صرفنظر کنیم و خود را از منافع سرشار بازار اسلحه به نفع دیگران محروم سازیم! جنگ یمن به هر سرنوشتی منجر شود، هر زمانی که خاتمه یابد و هر محاسبه‌ای که سعودی‌ها و متحدین شرور آنها داشته باشند، در این نکته هرگز نمی‌توان تردید کرد که این کارنامه سیاهی برای آنها، متحدانشان و حامیان شرورشان خواهد بود که معلوم نیست خشم و کینه انباشته مردم غیرتمند یمن در پشت مرزهای مشترک با سعودی‌ها چه پیامدهای ویرانگری را برای دربار سعودی به ویژه سلمان و فرزند شرورش به همراه داشته باشد.