داعشی ها از کجا به افغانستان می روند؟

سروان «تام گرسبک» سخنگوی نظامیان خارجی در افغانستان در واکنش به اظهارات مقامات روسی درباره هجوم تروریست‌های داعش از عراق و سوریه به افغانستان به رسانه سعودی «عرب نیوز» گفت: «ماموریت حمایت قاطع هیچ مدرکی مبنی بر کوچ جنگجویان خارجی از عراق و سوریه به افغانستان ندارد».

این در حالی است که «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه «پوتین» در افغانستان اخیرا گفته بود که تروریست‌ها در حال فرار از عراق و سوریه و ورود به افغانستان هستند.

وی در ادامه اظهارات خود نیز گفته بود که بالگردهای ناشناس تروریست‌های داعش در مناطق مرزی در شمال این کشور را با تسلیحات غربی تامین می‌کنند.

کابلوف در مصاحبه با «اسپوتنیک» گفته بود: براساس برآوردهای ما شمار تروریست‌های داعش در افغانستان بیش از 10 هزار نفر است و با توجه به کوچ حضور جنگجویان جدید از عراق و سوریه در این کشور تعداد این تروریست‌ها در حال افزایش است.

از سوی دیگر، برخی کارشناسان افغان و حتی فرماندهان نظامی آمریکا تصریح می‌کنند که داعش در افغانستان هیچ ارتباطی با این گروه تروریستی در عراق و سوریه ندارد.

«ویلسون شافنر» معاون نیروهای ناتو و یکی از فرماندهان نیروهای آمریکا در افغانستان در این باره گفته بود: شبه‌نظامیان گروه تروریستی داعش در افغانستان اقداماتی را بدون هماهنگی با رهبری‌شان در سوریه و عراق انجام می‌دهند و هیچگونه حمایتی از جانب آنها دریافت نمی‌کنند.

«جاوید کوهستانی» کارشناس نظامی و ژنرال بازنشسته افغان چندی پیش گفته بود آمریکا از داعش در افغانستان حمایت می‌کند و جنگجویان این گروه تروریستی به‌ کمک اعراب از طریق بندر کراچی وارد افغانستان می‌شوند.

«لالی حمیدزی» نماینده ولایت «قندهار» در پارلمان این کشور نیز با اشاره به فعالیت افراد وابسته به داعش در افغانستان، «معصوم استانکزی» رئیس اداره امنیت ملی این کشور را «مسئول پروژه داعش» دانست.

اخیرا نیز «امرالله صالح» رئیس سابق امنیت ملی افغانستان در واکنش به حملات گروه تروریستی داعش در افغانستان گفته بود دولت این کشور چندین نفر از اعضای داعش را دستگیر کرده که در گذشته و یا اکنون با «حکمتیار» رابطه داشته‌اند.

وی افزود با این حال اعضای داعش دادگاهی نشده‌اند تا وابستگی آنها به رهبر حزب اسلامی مخفی نگه داشته شود و توافقنامه صلح دولت و حکمتیار با مشکل روبرو نشود.

با این حال، به این پرسش که داعش چگونه در افغانستان فعالیت می‌کند، پاسخ‌های مختلفی داده شده است.