دستور به فیس بوک برای حذف حساب کاربران

پایگاه تحلیلی «اینترسپت» در گزارشی نوشت که شبکه اجتماعی «فیس‌بوک» می‌گوید به دستور آمریکا و رژیم صهیونیستی، حسابهای کاربری را در این شبکه اجتماعی حذف می‌کند.

در مقدمه این گزارش اینگونه نوشته شده است که در سپتامبر سال گذشته میلادی، نمایندگانی از فیس‌بوک با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار داشتند تا معین کنند که این شبکه اجتماعی، کدامین حساب‌های کاربری فلسطینیان در این شبکه اجتماعی را حذف کند.

این نشست‌ها بعد از آن برگزار شد که تل‌آویو، فیس بوک را تهدید کرد که اگر به صورت داوطلبانه به دستور مقامات این رژیم در حذف حساب کاربری فلسطینیان عمل نکند، با پیامدهایی چون تصویب قوانینی روبرو می‌شود که فیس‌بوک را ملزم به اجرای چنین دستوراتی می‌کند زیرا ممکن است این قوانین رژیم صهیونیستی، فیس‌بوک را مجبور به پرداخت جریمه سنگین کند یا اینکه رژیم صهیونیستی، استفاده از این شبکه را در سرزمین اشغالی ممنوع کند.

برگزاری نشست نمایندگان فیس‌بوک با مقامات رژیم صهیونیستی برای حذف حساب کاربری فلسطینیان بسیار مورد استقبال مقامات صهیونیستی تندرو قرار گرفت.

نتایج قابل پیش‌بینی آن نشست‌ها در حال حاضر روشن و مستند است. از آن زمان، فیس‌بوک، حملات سانسوری به آن دسته از فعالان فلسطینی را آغاز کرد که به چندین دهه اشغالگری غیرقانونی رژیم صهیونیستی معترض بودند که سانسور تمامی این فعلان فلسطینی همگی به دستور مقامات اسرائیلی صورت می‌گرفت.

طبق این گزارش، مقامات اسرائیلی آشکارا از مطیع بودن فیس‌بوک در پیروی از دستورات اسرائیل در سانسور فلسطینیان مفتخر بوده است.

درست بعد از آنکه اوایل ماه جاری میلادی اخباری از توافق میان تل‌آویو و فیس‌بوک منتشر شد،«ایلیت شاکید» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی  گفت که تل‌آویو در چهار ماه گذشته 158 مورد درخواست از فیس‌بوک برای حذف محتویاتی داشته که «تحریک‌آمیز» بوده است و ادامه داد که فیس‌بوک با 95 درصد از درخواست‌ها موافقت کرده است.

نیویورک‌تایمز در دسامبر سال گذشته میلادی گزارش کرد که سازمانهای امنیتی رژیم صهیونیستی بر فیس‌بوک نظارت دارند و پست‌هایی را که تحریک‌آمیز می‌دانند برای این شرکت می‌فرستند و فیس‌بوک نیز با حذف این پست‌ها به آنها پاسخ می‌دهد.

چند هفته بعد از برگزاری نشست‌های فیس‌بوک و مقامات صهیونیستی، روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» گزارش کرد که مرکز اطلاعات فلسطینیان گزارش کرده که دستکم 10 حساب کاربری مدیرانشان به زبان عربی و انگلیسی در فیس‌بوک که بیش از دو میلیون دنبال‌کننده داشتند، تعلیق شده است که از این میان 7 حساب کاربری به طور دائم حذف شده بودکه بنا به گفته این مرکز، این حساب‌های کاربری در نتیجه نشست فیس بوک با اسرائیل حذف شده است.

اینترسپت سپس ادامه داد، نیازی به گفتن این مطلب نیست که صهیونیست‌ها تقریباً برای پست هر مطلبی درباره فلسطینیان آزاد هستند و درخواست صهیونیست‌ها برای قتل فلسطینیان در فیس‌بوک رایج است و این مطالب به صورت دست نخورده در فیس‌بوک باقی می‌ماند.

در یک بررسی مشخص شد که 122 هزار کاربر فیس‌بوک به طور مستقیم با استفاده از کلماتی چون قتل، کشتن و سوزاندن خواستار خشونت می‌شوند و بیشترین حملات و اظهارات تؤام با نفرت علیه اعراب مطرح می‌شود اما فیس‌بوک کمترین تلاشی برای حذف این پیام‌ها نکرده است.

فیس‌بوک هیچ اقدامی در خصوص اظهارات تحریک‌آمیزی که علیه فلسطینیان مطرح می‌شود، صورت نداده است در واقع «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر ارائیل اغلب از شبکه اجتماعی برای پست اظهارات تحریک‌آمیز  خشونت‌بار علیه فلسطینیان استفاده می‌کند که فیس‌بوک هیچ اقدامی برای حذف این اظهارات صورت نداده است.

این گزارش ادامه داد که دولت آمریکا و در حال حاضر دولت ترامپ، از طریق قراردادن افراد در لیست تحریم‌ها، قدرت یکجانبه‌ای برای وادار کردن فیس‌بوک و اینستاگرام به حذف حساب‌های کاربری این افراد دارد.

اینترسپت اینگونه نوشت که سیاست فیس‌بوک در حذف حساب‌های کاربری افرادی که تحریم‌ هستند، در خصوص همه دولت‌ها کاربرد ندارد. نیازی به گفتن نیست که اگر ایران تصمیم بگیرد تحریم‌هایی را علیه «چاک شومر» به واسطه حمایت از سیاست ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل وضع کند، فیس‌بوک هرگز حساب کاربری این رهبر اقلیت سنا را حذف نمی‌کند.

بنا بر این گزارش، فیس بوک همچنین هرگز حساب کاربری مقامات صهیونیست که علیه فلسطینیان خشونت‌پراکنی می‌کنند و مقامات فلسطینی را تحریم می‌کند را حذف نمی‌کند.

اینترسپت سپس اینگونه نوشت که مسئله قدرت در اینجا مطرح است. فیس‌بوک از تقاضاهای سانسوری دولت‌ها و مقاماتی اطاعت می‌کند که بر این شبکه سلطه و قدرت دارند و اهمیتی به دیگر درخواست‌ها نمی‌دهد. به همین دلیل است که دشمنان آمریکا و اسرائیل، در معرض سانسور شدن توسط فیس‌بوک قرار دارند.