به گزارش فارس به نقل از آسوشیتدپرس، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با "کوئیچیرو گمبا" وزیر خارجه ژاپن خواستار هماهنگی بیشتر میان آمریکا و متحدینش در شرق آسیا در مورد موضوعات مختلف امنیتی و اقتصادی شد.

دو طرف در مورد موضوعات مختلف از جمله تحریم ایران و دوران بعد از مرگ رهبر کره شمالی و همچنین خرید جنگنده‌های F۳۵ توسط ژاپن گفتگو و مذاکره کردند.

وزیر امور خارجه ژاپن با مواضع واشنگتن در زمینه کره شمالی و خرید جنگنده‌های F۳۵ به مبلغ ۴ میلیارد دلار موافقت کرد اما در مورد تحریم نفتی ایران با آمریکا مخالفت کرد. دو طرف در مورد تحریم ایران مواضع کاملا متفاوتی داشتند.

وزیر خارجه ژاپن گفت: کشورش نمی‌تواند واردات نفت ایران را متوقف کند. از نگاه ژاپن توقف واردات نفت ایران آسیب‌های جبران ناپذیری به اقتصاد جهانی وارد خواهد کرد.

یک مقام دولتی ژاپن نیز گفت: تحریم نفت ایران یکی از نگرانی‌های اصلی دولت ژاپن است و ژاپن تلاش می‌کند از تحریم نفت ایران چشم پوشی کند.


آمریکا و متحدان اروپاییاش بعد از قطعنامه آژانس بینالمللی اتمی در مورد برنامه هستهای ایران تلاش میکنند فشارهای جهانی به ایران را افزایش دهند.