"جهاد المقدسی" سخنگوی وزارت خارجه سوریه در گفتوگو با فارس، به بررسی تحولات سوریه، طرح عراق، پیش نویس طرح روسیه برای شورای امنیت و موضوع بازگشت سفرای غربی به این شکور پرداخت.

وی امضای پروتکل بین اتحادیه عرب با سوریه برای اعزام ناظران این اتحادیه را گامی در راستای حل بحران این کشور دانست و گفت: برای هیئت اعزامی اتحادیه عرب آرزوی موفقیت در انتقال وقایع و حقایق سوریه را دارم، نکته مهم این است که اکنون یک بحران در سوریه وجود دارد و ما امیدواریم که امضای این پروتکل، گامی در راستای حل بحران باشد.

المقدسی درباره بازگشت سفرای غربی و آمریکایی به سوریه نیز اظهارداشت: ما معتقدیم سفرایی که بازگشتند، پس از گذراندن دوره مشورت با دولت های خود به سوریه برگشتند. این سفرا به دنبال منافع کشورهای خود هستند نه منافع سوریه و ما با توجه به تجربه گذشته خود با این سفرا، از نیت این افراد به طور کامل مطمئن نیستیم.

سخنگوی وزارت خارجه سوریه درباره طرح روسیه نیز گفت: ما خیلی دوست داریم واکنش غرب را در این زمینه ببینم زیرا چنین مسائلی هرگز مورد قبول غرب قرار نمی گیرد و ما شنیده ایم که بسیاری از سفرای شورای امنیت، مخالف این طرح هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز مشغول بازنویسی قانون اساسی سوریه هستیم و توانسته ایم پیش‏نویس اولیه را آماده کنیم. به زودی همه از قانون اساسی جدید سوریه مطلع خواهند شد.

متن کامل این مصاحبه به شرح ذیل است:

عوامل خارجی با قاچاق اسلحه به فتنه سوریه کمک می کنند

فارس: چه کسانی در پس فتنه علیه سوریه هستند؟

مقدسی: بحران سوریه دارای عوامل داخلی و خارجی است. عوامل خارجی در این میان از طریق تحریک ها و دروغ پردازی های رسانه ای و نیز در زمینه قاچاق اسلحه به سوریه، به این فتنه کمک می کند.
علاوه بر فعالیت‏های رسانه ای و کمک به قاچاق اسلحه، از طریق اعمال تحریم ها علیه سوریه نیز، به این مساله دامن می زند.

بین مطالبات مشروع ملت و مطالبات غیر مشروع تفاوت قائلیم

در داخل کشور نیز باید میان مطالبات مشروع ملت سوریه و مطالبات غیر مشروع تفاوت قائل شد. مطالبات مشروع همان خواسته هایی بود که دولت و رهبری سوریه به آن ها پاسخ مثبت داد.
اما دسته دوم مطالبات، آن خواسته هایی است که با هماهنگی عناصر خارجی صورت می گیرد و هدفی جز نابود کردن هیبت و شوکت دولت ندارد. این ها عوامل پشت پرده در فتنه وبحران سوریه هستند.

آرزوی موفقیت در انتقال وقایع و حقایق سوریه برای هیئت اتحادیه عرب دارم

فارس: عقب نشینی اتحادیه عرب از شروطش چه معنی دارد؟

مقدسی: آنچه رخ داد در حقیقت تبادل اندیشه و افکار میان طرف سوری و اتحادیه عرب به نمایندگی دبیرکل این اتحادیه بود و در نهایت این پروسه، اصلاحاتی که مد نظر سوریه بود و در حقیقت بر حفظ تمامیت ارضی این کشور تاکید داشت مورد قبول واقع شد.
به هرحال، این همکاری میان سوریه و اتحادیه عرب در قالب یک پروتکل اجرایی به امضا رسید. بنده برای هیئت اعزامی اتحادیه عرب آرزوی موفقیت در انتقال وقایع و حقایق سوریه را دارم.
نکته مهم این است که اکنون یک بحران در سوریه وجود دارد و ما امیدواریم که امضای این پروتکل، گامی در راستای حل بحران باشد.

پایبندی به پیمان وین را به سفرای غربی و آمریکایی گوشزد می کنیم

فارس: بازگشت سفرای غربی و آمریکایی با چه هدفی است، آیا شکست خورده اند و یا اینکه برای ایجاد فتنه برگشته اند؟

مقدسی: ما معتقدیم سفرایی که بازگشتند، پس از گذراندن دوره مشورت با دولت های خود به سوریه برگشتند. این سفرا به دنبال منافع کشورهای خود هستند نه منافع سوریه. اکنون که این افراد بازگشتند، از نظر سوریه به رسمیت شمارده می شوند و امیدواریم که بازگشت این سفرا، به نفع روابط دو جانبه و نیز انتقال وقایع و حقایق موجود در سوریه به کشورهای آنان باشد.
اگر این سفرا به دلایل یا اهداف دیگری بازگشته اند، ما واقعا متاسفیم و بندهای پیمان وین را که باید بدان پایبند باشند، به آن ها یادآوری می کنیم.

به نیت سفرای غربی و آمریکایی مطمئن نیستیم

فارس: به نظر شما آیا سفرای مذکور واقعا به دنبال پیگیری حوادثجاری در سوریه هستند و یا اینکه اصرار به اداره فتنه در این کشور دارند؟

مقدسی: ما با توجه به تجربه گذشته خود با این سفرا، از نیت این افراد به طور کامل مطمئن نیستیم ولی بدون در نظر گرفتن مسائل گذشته، امیدواریم با بازگشت این سفرا و در سایه امضای پروتکل اتحادیه عرب، تلاش های جامعه بین المللی چه از طریق سفرا و چه از طریق تلاش های منطقه ای، به نفع سوریه باشد و بتواند به برون رفت سوریه از بحران کمک کند؛ نه اینکه سبب بحرانی تر شدن اوضاع کشور شود.

تصمیم روسیه کامل نیست ولی نکات مثبت بسیاری دارد

فارس: پیش نویس قطعنامه روسیه درباره حل موضوع سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟

مقدسی: ما به حسن نیت روسیه شک نداریم و این کشور دوست دیرینه سوریه است و با این کشور تاریخ مشترکی دارد.
به عقیده ما روسیه با روشی که با کار شورای امنیت سازگار باشد، به دنبال کمک به سوریه جهت خروج از بحران است. تصمیم روسیه نکات مثبت بسیاری در خود دارد.
البته تصمیم کاملی نیست؛ بلکه صرفا به منظور ایجاد توازن است. به هرحال، این طرح یک تصمیم است نه خود تصمیم.
ما خیلی دوست داریم واکنش غرب را در این زمینه ببینم؛ زیرا چنین مسائلی هرگز مورد قبول غرب قرار نمی گیرد و ما شنیده ایم که بسیاری از سفرای شورای امنیت، مخالف این طرح هستند.

ما از دولت عراق بخاطر طرحی که ارائه کرده تشکر می کنیم

فارس: راه حل عراق را چگونه ارزیابی می کنید، جزئیات طرح بغداد چیست؟

مقدسی: راه حل عراق در حقیقت به منظور تبادل اندیشه و آراء میان طرف‏های مختلف است. به هرحال، ما از عراق به خاطر این طرح تشکر می کنیم.
بنده اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم ولی اطلاعاتی در اختیار دارم که نشان می‏دهد فضای بسیار مثبتی در این راستا وجود دارد و این مساله هنوز در روند تبادل نظر قرار دارد.

بدنبال مقابله قاطع با اسلحه بدستان سوریه هستیم

فارس: سوریه اکنون درچه وضعیتی است؟

مقدسی: وضعیت سوریه در حال بهبود است. به هرحال شکی نیست که یک بحران در سوریه وجود دارد و رهبری سوریه به دنبال مقابله قاطعانه با کسانی است که دست به اسلحه برده اند.
اما ما از تمام کسانی که خواسته های منطقی و قانونی و بر حق دارند، می خواهیم با دقت گام های اصلاحی برداشته شده توسط نظام را زیر نظر بگیرند.

در حال بازنویسی قانون اساسی سوریه هستیم

آخرین اقدامی که حکومت سوریه در راستای تحقق اصلاحات در کشور صورت داده، اجرای انتخابات شوراهای محلی است که خدا را شکر با موفقیت کامل برگزار شد.
در حال حاضر نیز مشغول بازنویسی قانون اساسی سوریه هستیم و توانسته ایم پیش‏نویس اولیه را آماده کنیم. به زودی همه از قانون اساسی جدید سوریه مطلع خواهند شد.
این قانون اساسی، نقشه جدیدی جهت کار سیاسی سوریه خواهد بود و امیدواریم که این قانون اساسی جدید بتواند در پایان دادن به بحران جاری در کشور سهیم باشد.