پاپ از آغاز گفتگوها میان کره شمالی و جنوبی استقبال کرد

«پاپ فرانسیس»، رهبر کاتولیک های جهان روز دوشنبه از تمامی کشورها خواست ضمن حمایت از مذاکرات میان کره شمالی و کره جنوبی در راستای کاهش تنش ها در شبه جزیره کره، برای ممنوعیت قانونی و الزام آور تسلیحات هسته ای در جهان با یکدیگر همکاری کنند.

پاپ فرانسیس در سخنرانی خود در جمع دیپلمات هایی از کشورهای مختلف بار دیگر درخواست خود برای حل اختلافات موجود میان اسرائیل و فلسطین را تکرار کرد. پاپ همچنین با اشاره به تغییرات آب و هوایی از کشورهای جهان خواست به توافقنامه پاریس در خصوص کاهش انتشار آلاینده های کربنی پایبند باشند؛ توافقی که ترامپ به محض ورود به کاخ سفید اعلام کرد از آن خارج خواهد شد.

رهبر کاتولیک های جهان درخصوص آغاز مذاکرات میان کره شمالی و کره جنوبی نیز اظهار کرد: «حمایت از هرگونه تلاش برای مذاکره میان کره شمالی و کره جنوبی در راستای دستیابی به راه حل های جدید برای حل و فصل منازعات موجود، از اهمیت بالایی برخوردار است. چنین امری موجب افزایش اعتماد متقابل خواهد شد و آینده ای صلح آمیز را برای مردم شبه جزیره کره و همچنین مردم همه جهان تضمین خواهد کرد.»

اظهارات پاپ فرانسیس در این خصوص یک روز پیش از آغاز رسمی مذاکرات میان کره شمالی و کره جنوبی منتشر شد. قرار است دو کره روز سه شنبه در خصوص امکان حضور ورزشکاران کره شمالی در المپیک زمستانی 2018 که در کره جنوبی برگزار می شود، با یکدیگر گفتگو و مذاکره کنند.

اوایل ماه میلادی جاری کیم جونگ اون و دونالد ترامپ اظهارات تهدیدآمیزی در خصوص آغاز جنگ هسته ای رد و بدل کردند. پاپ فرانسیس در این خصوص گفت: «تسلیحات هسته ای باید ممنوع اعلام شود.»

وی همچنین خاطر نشان کرد «سریر مقدس»، حکومت مرکزی کلیساهای کاتولیک جهان، میان 122 کشوری بود که سال گذشته موافقت خود را با معاهده سازمان ملل در خصوص ممنوعیت تسلیحات هسته ای اعلام کرد. آمریکا، فرانسه، انگلیس و دیگر کشورها مذاکرات در این خصوص را تحریم کردند و به جای آن خواستار پایبندی به معاهده قدیمی منع گسترش سلاح های هسته ای شدند.