اعلام استقلال "القاعده" در سوریه

گروه تروریستی القاعده با صدور بیانیه ای از سوی مؤسسه «السحاب» رسما از حضور یک شاخه از خود در سوریه خبر داد.

القاعده با صدور پیامی به عناصر خود که طی چند هفته اخیر شاهد درگیری میان سرکرده های سابق جبهه النصره و ائتلاف تروریستی «هیئة تحریر الشام» (هتش) بود، پیام داد و از آنان خواست که با آنچه این گروه «مجاهدان صادق» می‌نامد همکاری کنند.

«حسن ابوهنیه» که کارشناسان گروههای افراطگراست به روزنامه الشرق الاوسط گفت که پس از اعلام (ظاهری) جدایی النصره از القاعده در جولای 2016، برخی از عناصر النصره مخالف این قطع ارتباط بودند و ایده آنان این بود که  قطع ارتباط پس از توافق با سرکرده های القاعده به صورت فرمالیته باشد.

ابوهنیه در ادامه گفت که بعدا مشخص شد الجولانی از تبعیت القاعده سرپیچی کرده و کم کم در حال قطع ارتباط خود با این گروه است و پس از آن بود که رسما از تشکیل ائتلاف هیئة تحریر الشام (هتش) خبر داد.

به گفته وی، پس از این اتفاقات بود که سرکرده‌های القاعده در سوریه تصمیم گرفتند که از تحریر الشام دست بکشند و یک شاخه سوری برای گروه خود تشکیل دهند. جولانی نیز از این مسئله مطلع شد و برخی از سرکرده های القاعده را به بهانه بیعت با گروه تروریستی داعش کشت.

ایمن الظواهری سرکرده القاعده برای اولین بار در نوامبر سال گذشته به تحریر الشام حمله و تأکید کرد که اعلام قطع ارتباط با این گروه قابل قبول نیست. پس از آن بود که الظواهری با ارسال پیام به چند سرکرده القاعده «جولانی را به فریب و خیانت متهم کرد». لذا القاعده شاخه جدید خود را در سوریه تشکیل داد و به گفته ابوهنیه، پیشنهاد شده که «حمزه بن لادن» سرکرده شاخه سوری القاعده باشد.

این پژوهشگر می‌گوید که القاعده و تحریر الشام جنگهای نیابتی با هم خواهند داشت و بعید است که جنگهای گسترده‌ای با هم داشته باشند؛ زیرا همه در حال حاضر تحت فشار هستند.