رئیس جمهور کاتالونیا انتخاب شد

احزاب جدایی طلب ایالت کاتالونیا اعلام کردند که برای انتخاب مجدد کارلوس پویگدمونت به عنوان رئیس جمهور تا اواخر ماه جاری به توافق نهایی دست یافته اند.

کارلوس پویگدمونت رهبر سابق کاتالونیا نیز پس از برگزاری همه پرسی استقلال در ماه اکتبر به بروکسل گریخته است و احتمالا در صورت بازگشت به اسپانیا، بازداشت خواهد شد.

یک سخنگوی احزاب جدایی طلب کاتالونیا در این باره گفت: پویگدمونت توانسته است حمایت حزب چپگرای جمهوریخواه "ئی آر سی" را در نشستی که سه شنبه عصر در بروکسل داشته‌اند، جلب کند.

این در شرایطی است که آرتور ماس رئیس جمهور سابق کاتالونیا در سخنانی تاکید کرد که از رهبری حزب جدایی طلب کاتالونیا استعفا می کند تا مسیر را برای رهبران جدید جنبش استقلال طلب کاتالونیا هموار کند.

برخی از رهبران حزب خواستار ادامه تلاش برای استقلال این منطقه از خاک اسپانیا هستند و برخی دیگر خواستار مذاکره با دولت مادرید برای کسب خودمختاری بیشتر در کوتاه مدت هستند.

در انتخابات دسامبر جدایی طلبان موفق به کسب اکثریت ناچیزی در پارلمان کاتالونیا شدند و این مساله نیز به دردسر تازه ای برای ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا تبدیل شده است. وی امیدوار بود که احزاب جدایی طلب در این انتخابات شکست خورده و بدترین بحران سیاسی اسپانیا در دهه های اخیر حل و فصل شود.