مردم انگلیس مانع سفر ترامپ به لندن شدند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد: از آنجایی که مکان و هزینه صرف شده برای ساختمان جدید سفارت آمریکا در لندن را نمی‌پسندد سفر ماه آینده خود به انگلیس را لغو می‌کند.

اما بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس گفت: تهدید برگزاری اعتراضات گسترده علیه ترامپ باعث شد تا رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم بگیرد که سفر خود به لندن را لغو کند. چنین انتقاداتی می‌تواند روابط مهم میان این دو کشور را به خطر اندازد.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس سال گذشته میلادی هنگامی که پس از روی کارآمدن دونالد ترامپ به عنوان نخستین رهبر خارجی به کاخ سفید رفت از رئیس‌جمهور آمریکا دعوت کرد تا به انگلیس سفر کند.

دونالد ترامپ روز جمعه در توئیتی اعلام کرد که در مراسم افتتاح سفارت جدید آمریکا در لندن که برای ماه آینده برنامه‌ریزی شده شرکت نخواهد کرد.

وی در این توئیت گفت: من یکی از طرفداران بزرگ دولت باراک اوباما نیستم که به ازای پول اندکی سفارتمان را در لندن که در بهترین مکان قرار داشت به یک سفارت جدید در یک خیابان فرعی و به بهای ۱.۲ میلیارد دلار فروخت. این یک توافق بد است. شما از من می‌خواهید که آن را افتتاح کنم! هرگز.

به دنبال اعلام این تصمیم صادق خان، شهردار لندن در توئیتی گفت: بسیاری از شهروندان لندن صریحا اعلام کردند که از دونالد ترامپ که به دنبال پیشبرد یک برنامه تفرقه انداز است در انگلیس استقبال نمی‌شود. به نظر می‌رسد که ترامپ درنهایت این پیام را دریافت کرد.

شهردار لندن که یکی از اعضای حزب اپوزیسیون کارگر است، افزود: اگر ترامپ به انگلیس سفر می‌کرد اعتراضات صلح آمیز گسترده‌ای برگزار می‌شد و دعوت از او از اول اشتباه بود.

این تصمیم ترامپ احتمالا باعث آسوده خاطری بسیاری از مقامات دولت انگلیس شد که به شدت نگران عملیات برقراری نظم و مقررات در انگلیس در پی سفر ترامپ بودند.

اما بوریس جانسون، صادق خان و جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر را به خدشه‌دار کردن روابط آمریکا – انگلیس با مطرح کردن انتقادتشان متهم کرد.

وی در توئیتی گفت: آمریکا بزرگترین سرمایه گذار در انگلیس است و به نظر می‌رسد که صادق خان و جرمی کوربین قصد دارند تا این روابط را به خطر اندازند. ما اجازه نمی‌دهیم که برخی افراد متکبر ، پر افاده و خودنما در شهرداری باعث شوند که روابط آمریکا – انگلیس به خطر افتد.

در همین حال یکی از سخنگویان دفتر نخست وزیر انگلیس گفت: دعوت از ترامپ برای سفر رسمی به لندن ارائه و پذیرفته شده اما هنوز هیچ تاریخی برای آن تعیین نشده است. آمریکا یکی از قدیمی‌ترین و باارزش‌ترین متحدان انگلیس است و روابط قوی و عمیق این دو کشور ادامه خواهد یافت.

در همین حال وودی جانسون، سفیر آمریکا در انگلیس در مقاله‌ای برای روزنامه ایونینگ استاندارد نوشت: واشنگتن مجددا در روابط ویژه‌اش با لندن سرمایه گذاری می‌کند. سفارت جدید ما نه تنها بیانگر تاریخ ویژه آمریکا با انگلیس است بلکه بیانگر آینده ویژه پیش‌روی ماست چراکه انگلیس و آمریکا دست در دست یکدیگر به سمت رفاه و امنیت پیش می‌روند.

وی افزود: ساختمان قبلی سفارت آمریکا در میفر واقع در مرکز لندن از موقعیت بسیار خوبی برخوردار بود اما به دنبال حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی بسیار آسیب پذیر محسوب می‌شد.

یکی از سخنگویان سفارت آمریکا در انگلیس نیز ضمن رد انتقاد ترامپ از این ساختمان جدید، آن را یکی از ایمن‌ترین و پیشرفته‌ترین سفارتخانه‌های ساخته شده آمریکا تاکنون دانست که سازگاری بالایی نیز با محیط زیست دارد.

در همین حال نایجل فاراژ، حامی برجسته بریگزیت گفت، بسیار ناامید کننده است که رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند به کشور ما سفر کند آن هم در حالی که به بسیاری از کشورهای دیگر سفر کرده است.

اما استفان داوتی، یکی از قانونگذاران حزب اپوزیسیون کارگر در توئیتی گفت: ما یکی از طرفداران رفتار نژادپرستانه، غیرمعقول و تبعیض جنسی ترامپ نیستیم.