شخصیت های عراق خواستار اخراج نیروهای آمریکایی شدند

الشمری روز شنبه به رسانه های عراقی گفت: ائتلاف بین المللی علیه داعش به رهبری آمریکا بر خلاف آنچه اعلام می کند هیچگونه تلفاتی در این کشور نداشته است.

وی گفت این ملت عراق بود که در این جنگ فداکاری کرد و شهید و مجروح داد و بر داعش پیروز شد.

سربازان آمریکایی که سال 2011 رسما عراق را ترک کردند، در سال 2014 به بهانه ظهور داعش و تحت عنوان نیروهای ائتلاف بین المللی علیه این گروه تروریستی تکفیری بار دیگر به عراق بازگشتند.

نماینده پارلمان عراق گفت: نقش آمریکا در این جنگ صرفا پشتیبانی هوایی بود و عراق به حضور آنان نیازی ندارد و کمیسیون امنیت ملی و دفاع پارلمان نیز بر این نکته تاکید می کند.

با اعلام پایان نظامی داعش، بسیاری از شخصیت ها و سران احزاب سیاسی و نمایندگان پارلمان عراق خواستار خروج نیروهای نظامی آمریکایی از خاک کشورشان شدند.

این درحالی است که داگلاس سلیمان سفیر آمریکا در عراق روز چهارشنبه گذشته در مصاحبه با چند رسانه منتخب عراق، از پاسخ به سوالی درخصوص تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور خودداری کرد و گفت آماری در این زمینه در اختیار ندارد.

آمارهای غیر رسمی متعددی از تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در عراق ارائه شده است که یکی از کمترین آنها به حضور هشت هزار سرباز آمریکایی در خاک عراق اشاره دارد.

برخی نمایندگان پارلمان عراق نیز پیش تر با انتقاد از عدم شفافیت موضوع، گفته اند مساله تعداد نیروهای آمریکایی و تصمیم رسمی عراق در مورد آنان را با شخص حیدرالعبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور پیگیری خواهند کرد.