به گزارش فارس،سرلشکر "قاسم عطا" فرماندە عملیات بغداد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد، درخواست "طارق الهاشمی" معاون رئیس جمهور عراق برای محاکمە در دادگاەهای منطقە کردستان را غیر قانونی و غیر قابل پذیرش خواند.

وی اظهار داشت: بغداد پایتخت عراق است و آقای الهاشمی نیز باید در دادگاە بغداد محاکمە شود نە در دادگاەهای منطقە کردستان عراق زیرا فرمان دستگیری وی را دادگاە بغداد صادر کردە است.

قاسم عطا، ادعای روز گذشتە طارق الهاشمی مبنی بر ورود نیروهای امنیتی بە منزل شخصی وی را تکذیب کرد و گفت: متاسفانە این اظهارات آقای الهاشمی نیز نادرست بود زیرا نیروهای امنیتی بە هیچ وجە وارد منزل شخصی وی نشدەاند اما طبق رای دادگاە اسناد دفتر وی را برای انجام تحقیقات با خود بردەاند.

فرماندە عملیات بغداد همچنین از مقامات منطقە کردستان عراق خواست آقای الهاشمی را تحویل مقامات قضایی دهند تا نشان دهند عراق یک پارچە است و قانونی برای همە لازم الاجراست.

روز گذشتە " طارق الهاشمی " معاون رئیس جمهور عراق در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر اربیل گفت: آمادە حضور در دادگاە و پاسخگویی بە اتهامات هستم، اما باید این دادگاە در منطقە کردستان برگزار شود زیرا بە نظر من دادگاههای بغداد استقلال خود را از دست دادەاند.

وی افزود: همە اتهاماتی کە علیە من مطرح شد، بی پایە و اساس است و میتوانم از خود در برابر آنها دفاع کنم، اما چون بە استقلال دادگاەههای بغداد شک دارم، میخواهم جلسە محاکمە من در دادگاههای کردستان برگزار شود.

معاون رئیس جمهور عراق کە هم اکنون حکم دستگیری وی از سوی دادگاههای عراق صادر شدە است، از رفتار نیروهای امنیتی عراق بە شدت انتقاد کرد و گفت: روز گذشتە نیروهای امنیتی بە دفتر و خانەام در منطقە الخضراء یورش بردەاند و تمامی اسناد و کامپیوتر شخصی و فایل های محرمانە را با خود بردەاند.

همچنین روز دوشنبه هفته جاری نیز دادگاە عالی عراق حکم بازداشت " طارق الهاشمی " معاون رئیس جمهور عراق را بە اتهام همکاری با گروهای تروریستی صادر کرد و نیروهای امنیتی بلافاصلە بە منظور دستگیری منزل آقای الهاشمی را محاصرە کردند اما وی ساعاتی قبل از آن بە استان سلیمانیە رفتە و بغداد را ترک کردە بود.

در حکم دستگیری طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور عراق ، دادگاە مرکزی عراق بە تمامی نیروهای پلیس در سراسر عراق دستور دادە کە بە محض شناسایی آقای الهاشمی وی را دستگیر کنند. اتهام معاون رئیس جمهور عراق شرکت در عملیات های تروریستی و کمک بە گروههای تکفیری است.