دولت سودان منحل می‌شود

در پی بالا گرفتن اعتراضات مردمی به افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی و خدمات در سودان احتمال انحلال دولت وفاق ملی این کشور به ریاست «بکری حسن صالح» نیز قوت گرفته است و احتمال آن می‌رود که البشیر «معتز موسی» وزیر آب و برق را مأمور تشکیل دولت جدید نماید.

روزنامه «الحیاة» با ذکر این مطلب افزود که البشیر از عملکرد دولت کنونی که در ماه می گذشته تشکیل و منصب نخست‌وزیری نیز به آن افزوده شد، راضی نیست و دلیل آن عم ناتوانی دولت در مقابله با بحران اقتصادی است که اکنون به افزایش قیمت کالاهای اساسی از جمله نان و برق و نابسامانی در قیمت پوند سودان شده است که همین امر اعتراضات مردمی در چند ولایت این کشور را به دنبال داشت.

بنابر این گزارش، البشیر طی هفته‌های گذشته چندین بار نشستی را در کاخ ریاست‌جمهوری برگزار و طی آن به بررسی اوضاع نابسامان اقتصادی، بحران کمبود دارو، وضعیت فرودگاه خارطوم و افزایش دستمزد کارگران بخش عمومی پرداخته است.

یک مقام سودانی: انحلال دولت دشوار است

یک مسئول حزب «المؤتمر الوطنی» (کنگره ملی) حاکم در سودان در این باره می‌گوید: «تمامی گروه‌های سیاسی که در میز گفت‌وگوی ملی حضور داشتند در دولت فعلی که متشکل از 31 وزیر و 45 وزیر مشاور است، حضور دارند و لذا انحلال دولت دشوار است اما می‌توان آن را تعدیل کرد».

وی اشاره کرد که چنانچه فرد دیگری غیر از صالح برای نخست‌وزیری مأموری شود در آن صورت صالح منصب خود به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور را حفظ خواهد کرد.

حزب حاکم سودان همچنین هر گونه تلاش برای کودتا در این کشور با حمایت یک کشور عربی طی هفته‌های گذشته را تذکیب کرد.

«عبیدالله محمد عبیدالله» مسئول سیاسی این حزب تصریح کرد که «اظهارات «یس اقطای» رئیس کمیته روابط ترکیه و قطر در پارلمان ترکیه در خصوص کودتای نافرجام در سودان با واقعیت کشور که شاهد ثبات سیاسی است، منافات دارد.

برخی گزارش‌ها حاکی از این بود که خارطوم چند سودانی را در داخل موسسات و نهادهای مختلف بازداشت کرده و در حال انجام تحقیقاتی از آنها به اتهام جاسوسی برای یک کشور خارجی و برنامه‌ریزی برای کودتا در سودان است.