اعتراضات مردمی سیستم حمل و نقل عمومی یونان را تعطیل کرد

در حالی که پارلمان یونان قرار است درباره طرحی رای گیری کند که بر اساس آن حق اتحادیه های کارگری برای اعتصاب به شدت محدود خواهد شد، کارکنان بخش حمل و نقل عمومی یونان دست از کار کشیدند و این مساله موجب متوقف شدن حرکت اتوبوس ها، مترو و خدمات ریلی شهری شده است.

برخی از پروازها نیز به علت اعتصاب کارکنان فرودگاه و کنترل کنندگان پرواز زمین گیر شده است. این اقدام اتحادیه های کارگری، هزاران شهروند یونانی را سرگردان کرده و منجر به قفل شدن خیابان های منتهی به مرکز شهر آتن شده است.

سایر کارکنان بخش دولتی از جمله آموزگاران، قضات، پزشکان بیمارستان های دولتی نیز حمایت خود را از این اقدام کارکنان بخش حمل و نقل اعلام کرده و قصد دارند در تظاهراتی که طی ساعات آینده برگزار می شود، شرکت کنند.

چند اتحادیه بزرگ کارگری نیز از این اقدام کارکنان بخش حمل و نقل حمایت کرده اند. اتحادیه کارگری "جی اس ئی ئی" با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: دولت به اتخاذ تدابیر ضد نیروی کار ادامه می دهد و این موجب تضعیف جامعه یونان خواهد شد. این یک چالش نهایی برای کارگران، بازنشستگان و بیکاران است چرا که این طرح پیشنهادی حق قانونی آنها برای اعتصاب را از بین می برد.

پارلمان یونان قرار است امروز درباره این طرح پیشنهادی رای گیری کند. اتحادیه های کارگری اکنون می توانند با حمایت یک سوم اعضاء خود اعتصاب کنند. بر اساس قانون جدید این رقم باید به بیش از 50 درصد افزایش یابد.

صاحبان کسب و کار و وام دهندگان بین المللی امیدوارند که اعمال محدود یت های جدید علیه حق برپایی اعتصاب در یونان موجب بهبود بهره وری در اقتصاد این کشور شده و مانع بزرگی برای اعتصاب های مکرر باشد.