چرا طالبان به مذاکره با دولت افغانستان علاقه ندارد؟

ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده نظامیان آمریکایی و ناتو درباره شکست سال‌ها تلاش برای کشاندن طالبان بر سر میز مذاکره گفت: طالبان باور داشتند که قادر به پیروزی هستند و ما اراده خود را برای پیروزی از دست دادیم.

وی در ادامه با هشدار به طالبان نیز گفت: اکنون در حال کشتن شمار زیادی از آن‌ها هستیم. آن‌ها می‌توانند سلاح‌ بر زمین گذاشته و به اجتماع بپیوندند، زندگی بهتری را برای فرزندان و خود داشته باشند و یا می‌توانند بمیرند.

این در حالی است که به گفته «ماروین وینباوم» مدیر موسسه خاورمیانه و کارشناس مسائل سیاسی آمریکا در حال حاضر به دنبال ایجاد راه‌حل سیاسی نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی چندی پیش درباره مذاکرات صلح افغانستان گفته بود: ارتش آمریکا بر این باور است که وقتی دست بالا را علیه طالبان داشته باشد، آنها مایل به توافق خواهند شد.

با این حال رهبران طالبان نیز معتقدند آنها در شرایط پیروزی قرار دارند و بنابراین ضرورتی بر تسلیم شدن در برابر فشارهای نظامی و دیپلماتیک آمریکا نمی‌بینند.

وی افزود طالبان در حال حاضر برای پیروزی نظامی و بازگرداندن «امارت اسلامی» مصمم است و این گروه ممکن است زمانی حاضر به مذاکره شود که از موضع قدرت قادر به دیکته کردن شرایط صلح یاشد.

کارشناسان تاکید می‌کنند که طالبان در حال تصرف مناطق تحت کنترل دولت افغانستان هستند و بنابراین مایل به مصالحه و یا امتیاز دادن به واشنگتن نیستند.

از سوی دیگر نیز این گروه بارها تاکید کرده که پیش از خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان حاضر به مذاکره نخواهد شد.