روزانه چند نفر در افغانستان کشته می شوند؟

افزایش فعالیت‌های گروه‌های مخالف مسلح دولت افغانستان، تشدید حملات هوایی و حملات انتحاری به ویژه هدف قرار گرفتن اماکن مذهبی توسط افراد وابسته به گروه تروریستی داعش 2017 را به سالی خونین برای مردم افغانستان تبدیل کرد.

خبرگزاری «پژواک» با جمع‌آوری گزارش‌هایی از منابع مختلف و استناد به آن‌ها گزارش داد که  14 هزار و 600 نفر در افغانستان کشته و 10 هزار و 277 دیگر نیز بر اثر حملات متعدد کشته شدند.

از مجموع تمام تلفات 14 نفر از هر 25 نفر در درگیری‌های رو در رو،  چهار نفر در حملات هوایی، سه نفر در حملات انتحاری و دو نفر نیز بر اثر انفجار و یا حمله هدفمند کشته شدند.

در حملات هوایی نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح دولت افغانستان (طالبان و داعش) بیشترین تلفات را متحمل شدند اما سال گذشته گزارش‌هایی از درگیری طالبان و داعش نیز وجود داشت.

بیشتر حملات سال گذشته در ولایت «ننگرهار» با 347 حمله، «فاریاب» با 184، «هلمند» با 168، «قندهار» با 140، «غزنی» با 104، «فراه» با 100، «اوروزگان» با 96، «لوگر» با 83، «جوزجان» با 77، «پکتیا» با 72 و «کابل» با 63 حمله شاهد بیشترین حملات بودند.

616 حمله دیگر نیز در 22 ولایت دیگر افغانستان رخ داد.

این در حالی است که پژواک گزارشی را از حمله به ولایت «دایکندی» دریافت نکرده است و در «بامیان» دو حمله و در «پنجشیر» نیز یک حمله به ثبت رسیده است.

از سوی دیگر نیز بیشتر تلفات حملات سال گذشته در ننگرهار، قندهار، هلمند و کابل بوده است و پنجشیر، بامیان، سمنگان و بادغیس نیز کمترین تلفات را داشتند.

«زلمی وردک» کارشناس مسایل نظامی نیز در این باره گفت که مخالفان مسلح دولت افغانستان در پایان فصل جنگی معمولا به ولایت‌های مانند هلمند، قندهار و یا فراه می‌روند زیرا هوا در این مناطق گرمتر است و می‌توانند از این مناطق وارد پاکستان شده و برای فصل جنگی آینده آماده شوند.