هادی العامری راه خود را از حیدرالعبادی جدا کرد

در حالی که 24 ساعت پیش، ائتلاف «نصر العراق» به رهبری «حیدر العبادی» نخست‌وزیر و «الفتح» به رهبری «هادی العامری» (دبیر کل سازمان بدر) به طور رسمی اعلام همپیمانی انتخاباتی کردند و ائتلاف مشترکی تحت عنوان «نصر العراق» تشکیل دادند، منابع عراقی امروز (دوشنبه)، از خروج الفتح از ائتلاف نصر العراق خبر دادند.

وبگاه خبری «المعلومه» عراق به نقل از «محمد البیاتی» معاون هادی العامری، دبیر کل سازمان بدر اعلام کرد که «ائتلاف فتح» با همه عناصر خود از ائتلاف «نصر العراق» خارج شد.

هنوز این خبر رسماً اعلام نشده اما البیاتی توضیح داد که «خروج ما از ائتلاف نصر رسمی و با تصمیم جمعی انجام شد».

پیشتر هم «اسکندر وتوت» نماینده و از سران ائتلاف الفتح خبر از خروج از ائتلاف نصر به رهبری حیدر العبادی داده بود.

پایگاه خبری شبکه «السومریه» به نقل از یک منبع آگاه بدون اشاره به جزئیات، نوشت: سازمان بدر و جنبش عصائب اهل الحق از ائتلاف نصر العراق خارج شدند.

پایگاه خبری عراقی «العراق نت» نیز نوشت که ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری که شامل مجلس اعلای اسلامی به ریاست «همام حمودی»، هشت گروه از «الحشد الشعبی»، یازده حزب و گروه سیاسی دیگر از جمله «عصائب اهل الحق» است، پس از گذشت یک روز از اعلام همپیمانی با العبادی از ائتلاف نصر العراق خارج شد.

«نعیم العبودی» از رهبران عصائب اهل الحق در این‌باره گفت که رهبران ائتلاف الفتح تصمیم گرفته‌اند از ائتلاف النصر جدا شوند. در حال حاضر نیز (ظهر دوشنبه) نشستی در همین رابطه در حال برگزاری است و نتایج آن تا چند ساعت دیگر اعلام می‌شود. وی افزود که دلیل این جدایی می‌تواند به دلیل تنوع فهرست‌ها در داخل ائتلاف نصر العراق باشد زیرا این مسئله، امور را پیچیده می‌کند.

برخی منابع می‌گویند: دلیل این جدایی می‌تواند پیوستن حزب «جریان ملی حکمت» به رهبری «سید عمار الحکیم» به این ائتلاف باشد زیرا پیش از این، ائتلاف الفتح هشدار داده بود که در صورت پیوستن جریان حکمت یا جریان صدر به این ائتلاف جدید، از آن جدا خواهد شد.

از سوی دیگر «عمار الفایز» و «اسکندر وتوت» نمایندگان پارلمانی عراق این خبر جدایی را تایید و اعلام کردند که ائتلاف الفتح به طور مستقل و کاملا انفرادی در انتخابات آتی شرکت خواهد کرد. فراکسیون «منتصرون» نیز اعلام کرد که از ائتلاف نصرالعراق خارج شده است.

«فالح الخزعلی» از اعضای این فراکسیون در گفت‌وگو با وبسایت «شفق‌نیوز» عراق اظهار داشت: ما به خود اجازه نمی‌دهیم که بخشی از سیستم فساد در کشور باشیم و به دنبال بهترین‌ها برای عراقیم.

«ابو آلاء الولائی» دبیرکل گردانهای «سید الشهدا» عراق  نیز با تایید این خبر، درباره دلیل آن به پایگاه خبری «بغداد الیوم» گفت: دلیل این تصمیم، افزایش شمار احزاب و گروه‌های سیاسی در ائتلاف «نصرالعراق» بود و شمار این احزاب و گروه‌ها به 61 عدد  می‌رسید.

وی افزود: کارشناسان نیز توصیه کردند که النصر و الفتح در دو ائتلاف جدا در انتخابات آتی شرکت کنند تا کرسی‌های بیشتری را کسب کنند و دلیل این پیشنهاد نیز این است که قانون بیشتر به نفع لیست‌های متوسط است تا لیست‌های بزرگ.