رشوه حزب نتانیاهو برای حضور در انتخابات رژیم صهیونیستی

یکی از جنجال برانگیزترین وقایع سیاسی در فلسطین اشغالی طی هفته های گذشته، اقدام حزب لیکود رژیم صهیونیستی، حزب متبوع بنیامین نتانیاهو، مبنی بر الحاق بخش هایی از کرانه باختری به سرزمین های اشغالی 1948 بود. قریب 2 هفته قبل، حزب لیکود در کنگره عمومی خود به طرحی رأی داد که براساس آن قوانین سرزمین های اشغالی 1948 در شهرک های کرانه باختری وقدس اشغالی اجرا خواهند شد و این شهرک ها به سرزمین های اشغالی نامبرده الحاق می شوند. این مصوبه به عنوان لایحه به کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی خواهد رفت و در صورت تصویب به عنوان قانون تصویب خواهد شد.

لیکود سکولار، همراه با مذهبی های افراطی

اینکه لیکود با وجود مشی سکولار، طرحی را در کنگره خود تصویب می کند که با مشی افراطی های صهیونیست منطبق است جای سؤال دارد. قطعا لیکود به دلیلی این مشی را انتخاب کرده است. پیش از این نیز در سال 2016 نتانیاهو اقداماتی مشابه این را تجربه کرده است. زمانی که نتانیاهو همراه با حریدی ها اقدام به تعطیلی خط آهن تل آویو- حیفا در روز شنبه کرد. دلیل این امر را نظرسنجی های 6 ماه گذشته در سرزمین های اشغالی روشن می کند.

رقابت لیکود و یش عاتید

اخیرا روزنامه معاریو، چاپ سرزمین های اشغالی، نظرسنجی مؤسسه پَنِلزپالیتیکس را منتشر کرد که در آن حزب متبوع نتانیاهو، لیکود از میزان محبوبیتش کاسته شده و آراء این حزب به سبد حزب یش عاتید ریخته شده است. این نظرسنجی که نتایجش جمعه گذشته به چاپ رسید، نشان می دهد اگر هم اکنون انتخابات کنست در سرزمین های اشغالی برگزار شود، حزب یش عاتید به 27 کرسی، لیکود به 22 کرسی و اردوگاه صهیونیستی به ریاست آوی گابای به 14 کرسی دست خواهند یافت. پس از این 3 حزب، حزب خانه یهود با 13 کرسی، فهرست مشترک عربی با 11 کرسی، کولانو با 9 کرسی، یهدوت هتوراه با 8 کرسی، میرتس با 7 کرسی، اسرائیل خانه ما با 5 کرسی و حزب شاس با 4 کرسی در رتبه های بعدی قرار خواهند گرفت.

در آخرین انتخابات کنست در سال 2015، لیکود به 30 کرسی، اردوگاه صهیونیستی 24 کرسی، فهرست مشترک عربی 13 کرسی، یش عاتید 11 کرسی، کولانو 10 کرسی، خانه یهود 8 کرسی، شاس 7 کرسی، اسرائیل خانه ما 6 کرسی، یهودوت هتوراه 6 کرسی و میرتس به 5 کرسی دست یافته بودند.

وقتی حزب نتانیاهو به هر دری می‌زند

پیامدهای افول جایگاه لیکود

براساس نظرسنجی منتشر شد، حزب متبوع نتانیاهو نه تنها جایگاه اول خود را با جایگاه دوم عوض کرده است و 8 کرسی از آخرین انتخابات نیز افول کرده است. این مسئله می تواند دو پیامد بد برای لیکود و نتانیاهو داشته باشد:

باج خواهی احزاب ائتلاف برای باقی ماندن در دولت

حزب لیکود با ائتلافی که به کمک دیگر احزاب تشکیل داد توانست دولت را تشکیل دهد حال افول قدرت و جایگاه لیکود می تواند موجب شود برخی احزاب با فهم این مسئله برای باقی ماندن در ائتلاف دولت نتانیاهو، به سهم خواهی و باج خواهی روی آورند و این امر می تواند تبعات بدی برای لیکود و نتانیاهو رقم بزند که از رشوه دادن تا درگیری های سیاسی داخلی را می تواند در خود داشته باشد.

برهم خوردن ائتلاف دولت و برگزاری انتخابات پیش از موعد

اتفاق دومی که ممکن است با افول جایگاه نتانیاهو رقم بخورد، تلاش مخالفان و اپوزیسیون، برای بیشتر فرورفتن لیکود در مشکلات و شکاف در دولت باشد که در این صورت می تواند به خروج برخی احزاب از ائتلاف دولت منجر شود. در این صورت دولت دیگر وجود داشت، کنست منحل می شود و انتخابات پیش از موعد و زودرس برگزار خواهد شد که این امر با وجود کاهش محبوبیت و جایگاه لیکود، باید گفت به خروج لیکود از قدرت منجر خواهد شد.

جمع بندی

همه اقداماتی که لیکود سکولار در راستای مشی افراطیون صهیونیست انجام داده است، همگی در این راستا بوده اند که به نتانیاهو این قدرت را بدهد که بتواند اولا ائتلاف دولتش را حفظ کند ثانیا اگر ائتلاف دولت نتانیاهو به هم خورد، بتواند مذهبی های افراطی را به ائتلاف فراخواند و دولتش تا 2019 سرکار باقی بماند و با انتخابات پیش از موعد قدرت را از دست ندهد. اتفاقی که اگر بیفتد رسما به خروج لیکود و نتانیاهو از قدرت منجر خواهد شد.