مرکل محدود می‌شود

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان طی روزهای اخیر به شدت درگیر مذاکره با حزب سوسیال دموکرات بر سر تشکیل دولت ائتلافی می باشد. همان گونه که رسانه های آلمانی گزارش داده اند، در این خصوص توافقات اولیه میان ائتلاف احزاب مسیحی و حزب سوسیال دموکرات صورت گرفته و پیش بینی می شود که در آینده نیز دولت ائتلافی میان دو حزب سنتی و رقیب( موسوم به ائتلاف بزرگ) شکل گیرد.

سران هر دو حزب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی  اعلام کرده اند  که با توافق اخیر، چشم‌اندازی برای پایان دادن به مذاکرات بی‌نتایجه چندین ماهه و تشکیل دولت ائتلافی در آلمان دیده می‌شود.با این حال مرکل همچنان نگران است! دلایل نگرانی صدر اعظم آلمان در این خصوص کاملا موجه است.در این خصوص می توان به دو نکته مهم اشاره کرد:

نخست اینکه در جریان شکل دهی ائتلاف موسوم به جاماییکا( میان چهار حزب دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی، دموکرات‌های آزاد و حزب سبز)، بسیاری از پیش بینی ها حاکی از شکل گیری دولت ائتلافی بود و کمتر تحلیلگری در آلمان پیش بینی شکست مذاکرات را می کرد. با این حال در نهایت مذاکرات بر سر شکل گیری دولت ائتلافی در آلمان شکست خورد. سران حزب لیبرال دموکرات پس از یکماه مذاکره فشرده، در نهایت تصمیم گرفتند تا از مشارکت در دولت ائتلافی صرف نظر کنند. به عبارت بهتر، مرکل دقیقا از نقطه ای ضربه خورد که اساسا تصور آن را نمی کرد.

بنابراین، در حال حاضر نیز تا زمان عدم نهایی و قطعی شدن تشکیل دولت ائتلافی ، مرکل نمی تواند موضوع را تمام شده بداند. شاید بیان یک خواسته خاص از سوی حزب سوسیال دموکرات و یا عدم توافق سران دو حزب بر سر یک موضوع جنجالی سبب شود تا ائتلاف دو حزب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی نیز در آخرین لحظات بر هم بخورد. در این صورت، مرکل ناچار است میان "شکل دهی دولت حداقلی" یا " برگزاری دوباره انتخابات" یک گزینه را انتخاب کند.

دومین نکته به نگرانی های مرکل پس از تشکیل دولت ائتلافی با سوسیال دموکراتها مربوط می شود. واقعیت امر این است که ائتلاف با حزب سوسیال دموکرات، قدرت مانور مرکل را در فضای سیاست داخلی و خارجی آلمان محدود خواهد ساخت. عدم افزایش مالیات، توافق بر سر بودجه ای متعادل،اعمال محدودیت بیشترر در زمینه صدور تسلیحات ( خصوصا به منطقه غرب آسیا) و ... از جمله مواردی بوده است که تا کنون مورد توافق طرفین قرار گرفته است، هر چند که مشخص نیست در عمل سران دو حزب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی عملا تا چه اندازه ای نسبت به آنها پایبند بمانند.

آنچه مسلم است اینکه اگر ائتلاف جاماییکا در آلمان شکل می گرفت، قدرت مانور مرکل در فضای سیاسی و اقتصادی آلمان به مراتب بیشتر بود. هم اکنن صدر اعظم آلمان ناچار است جهت تشکیل و قوام دولت ائتلافی امتیازاتی به حزب سوسیال دموکرات دهد. از سوی دیگر، نباید فراموش کرد که دید منفی سران دو حزب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی نسبت به یکدیگر باقی مانده است.

در جریان رقابتهای انتخابات سراسری آلمان، شاهد جدی ترین و سخت ترین رقابت میان آنگلا مرکل و مارتین شولتز بر سر تصدی گی پست صدر اعظمی آلمان بودیم. یکی از موضوعاتی که سران حزب سوسیال دموکرات نسبت به آن معترض هستند، دوران طولانی صدر اعظمی مرکل است. در هر حال، نگرانی های مرکل در خصوص دولت ائتلافی آلمان یکی ناظر به زمان حال ( مرحله تشکیل دولت ائتلافی) و دیگری ناظر به آینده ( مرحله مدیریت دولت ائتلافی) می باشد. نگرانی هایی که به نظر می رسد به سادگی قابل برطرف شدن نیستند.