حقوق شاهزاده های سعودی چقدر است؟

روزنامه اسپانیایی زبان ABC در گزارشی به بررسی میزان حقوق هر کدام از شاهزادگان سعودی پرداخت.

در این گزارش آمده است: 11 شاهزاده سعودی در هفتم ژانویه و پس از اعتراض به صدور فرمانی پادشاهی در ارتباط با آنها بازداشت شدند. این شاهزادگان به لغو فرمانی اعتراض داشتند که سبب می شد قبوض آب و برق آنها از سوی دولت عربستان پرداخت شود. این اقدام تنها دو ماه پس از آن صورت می گیرد که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی اقدام به بازداشت تعداد زیادی از تجار و وزرای سابق که متهم به فساد بودند، کرد.

این روزنامه اسپانیایی در ادامه نوشت: تصمیم ولیعهد نشانه دیگری از تثبیت قدرت او به عنوان پادشاه با توجه به وخامت اوضاع جسمانی پدرش است. یک دیپلمات آمریکایی می گوید شمار افراد خاندان حاکم در عربستان سعودی واقعا زیاد است؛ بطوری که آنها میتوانند تمامی صندلی های یک ورزشگاه فوتبال را پر کنند.

طبق گزارش ها، شمار افراد خاندان حاکم در عربستان بین 5 تا 15 هزار نفر تخمین زده می شود؛ در حالی که مردم عربستان شاهد حضور 7 هزار شاهزاده در این کشور هستند. مزایایی که شاهزادگان سعودی دریافت می کنند، پس از تولد نخستین فرزندشان افزایش می یابد.

این روزنامه اسپانیایی در ادامه گزارش خود تصریح کرد: در سال 2006 پایگاه ویکی‌لیکس شماری از اسناد دیپلماتیک آمریکا را منتشر کرد که نشان می‌داد هرکدام از شاهزادگان سعودی چقدر درآمد دارند. طبق این اسناد، هرکدام از فرزندان ملک عبدالعزیز (بنیانگذار حکومت سعودی) که در قید حیات باشند، ماهیانه تا 270 هزار دلار حقوق می گیرند.

همچنین برخی نوه های بنیانگذار عربستان سعودی، ماهیانه 27 هزار و فرزندان نوه های ملک عبدالعزیز (نتیجه های ملک عبدالعزیز) ماهیانه 13 هزار دلار حقوق دارند. طبق این اسناد نوه های نوه های ملک عبدالعزیز (نبیره های بنیانگذار حکومت سعودی) ماهیانه 8 هزار دلار و نوادگان غیر نزدیک به بنیانگذار عربستان سعودی نیز میزان 800 دلار ماهیانه حقوق دریافت می کنند.

این اسناد همچنین فاش کرد هزینه های خاندان حاکم در عربستان، سالانه به میزان دو میلیارد دلار برآورد می شود.

این روزنامه اسپانیایی همچنین به امتیاز افراد خاندان حاکم، خصوصا آنهایی که دور از حلقه اصلی هستند و از ثروت کافی برخوردار نیستند، برای دریافت وام اشاره کرده است.