مهر: نگاهی به اخبار سه روز اخیر رسانه های غربی و عربی درباره وقایع سوریه پس از موافقت دمشق با اعزام ناظران اتحادیه عرب، بیانگر آغاز موج تازه ای از اقدامات ضد این کشور است که در پی ناامیدی برخی جریانهای تندرو و افراطی کلید خورده است.

آغاز فاز جدید پس از توافق دمشق با اتحادیه عرب

بر این اساس مشاهده می شود دقیقا پس از امضای پروتکل همکاری سوریه با اتحادیه عرب که پس از تغییرات موردنظر دمشق در آن به امضا رسید، انتشار اخبار ضد و نقیض درباره وقایع این کشور افزایش یافته است.

تنها چند ساعت پس از پایان کنفرانس مطبوعاتی " ولید المعلم " وزیر امور خارجه سوریه که در آن به تشریح جزئیات نحوه موافقت سوریه با طرح اتحایه عرب پرداخت، خبرهای فوری شبکه های ماهواره ای نظیر العربیه و الجزیره(تحت مالکیت شاهزادگان و شیخهای سعودی و قطری) درباره سوریه سیر تصاعدی پیدا کرد.

پس از پایان کنفرانس مطبوعاتی وزیرخارجه سوریه به ناگاه خبرهایی از سوی این شبکه ها در زمینه کشته شدن ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر در طی تنها چند ساعت در برخی شهرهای سوریه منتشر شد که باور آن برای بسیار سخت جلوه می کرد.

این در حالی است که در جریان همین کنفرانس وزیر امور خارجه سوریه در هنگام سوال یکی از خبرنگاران درباره وقایع سوریه هنگامی که در صدای میکروفون مشکلاتی ایجاد شد، خطاب به خبرنگار سوری گفت: مراقب باش! شبکه العربیه در حال ایجاد پارازیت و اختلال در میان صحبتهای تو است. این اظهارنظر ولید المعلم که با واکنش خبرنگاران و خندیدن آنها همراه شد، به مواضع ضدسوری و تخریب نظام بشاراسد در ماههای اخیر توسط این شبکه سعودی اشاره داشت.

بنابر اخبار منتشر شده توسط العربیه و الجزیره که از منابع به اصطلاح حقوق بشری مخالفان سوری به دست آمده و پس از آن نیز توسط مطبوعات به رشته تحریر درآمد، تنها طی یک نیم روز در سوریه ۱۲۰ نفر کشته شده بودند که با توجه به آرامش وضعیت سوریه قبل از برگزاری کنفرانس ولید المعلم غیر قابل باور بود.



این در حالی بود که همین شبکه های ماهواره ای و مطبوعات عربی در روزهای اخیر قبل از موافقت دمشق با طرح ناظران اتحادیه عرب، در موارد معدودی از کشته های بیش از ۱۰ نفر خبر می دادند. چگونه است که تنها با فاصله ساعاتی این موضع به طور کامل تغییر کرده و اخباری درباره کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر در ناآرامیها منتشر می شود؟

در اینجا به نظر می رسد توافق اخیر دمشق اتحادیه عرب که در پی تماس تلفنی شخص " نبیل العربی " دبیرکل اتحادیه عرب با وزیر امور خارجه سوریه عملی شده بود، چندان به مذاق برخی دشمنان قسم خورده سوریه خوش نیامده است. از طرفی آن طور که مشخص شد دمشق در امضای این توافق همکاری با قدرت عمل کرد و تغییراتی را وارد کرد که نمایی از یک کشور ضعیف را هرگز جلوه گر نمی کند.

در واقع موضع مقتدرانه سوریه در امضای توافق همکاری با ناظران اتحادیه عرب مسئله ای نبود که به راحتی از سوی برخی کشورهای متخاصم عربی و غربی قابل پذیرش باشد. بر همین مبنا فاز جدید جنگ روانی علیه سوریه با انتشار اخباری غیر واقعی در سطحی که مخاطبان را غافلگیر کند در دستور کار جبهه جنگ روانی علیه دمشق قرار گرفت.

نمی توان به تمام گزارشها درباره سوریه اطمینان کرد

بر این اساس اگر بخواهیم اخبار منتشر شده توسط العربیه، الجزیره، روزنامه الحیات چاپ لندن و الشرق الاوسط را مورد استناد و پذیرش قرار دهیم باید به خود بقبولانیم که از بعد از ظهر روز دوشنبه تا صبح روز سه شنبه گذشته(در فاصله چندین ساعته) ۱۲۰ نفر در ناآرامیهای سوریه به گزارش منابعی که هیچ اطلاع دقیقی از عملکرد انها در دست نیست کشته شده اند.

به همین منوال همین شبکه ها در روزهای اخیر به موج کشتار در سوریه از نگاه خود افزوده اند و امروز نیز اخباری در زمینه کشته شدن ۱۱۱ نفر در سوریه منتشر کردند. جالب اینکه روزنامه الحیات روز گذشته در یک گزارش یک صفحه ای به تحولات سیاسی سوریه پرداخته بود و تنها در سه سطر پایانی خبر کشته شدن بیش از صد نفر را به نقل از منابع غیر رسمی گنجانده بود. البته همین خبر غیرموکد کل گزارش را تحت الشعاع قرار داده و به عنوان تیتر از آن استفاده شده بود.

پیش از این نیز " دکتر گونتر مولاک " سفیر سابق آلمان در دمشق و بیروت که سالها در سوریه و منطقه حضور داشته در اظهاراتی با اذعان به اینکه سند دقیقی و مستدلی درباره وقوع کشتار در سوریه وجود ندارد، اظهار داشت: درگیریهای موجود در سوریه نشان می دهد مخالفان نظام اسد مسلح هستند.

وی در تشریح اینکه چطور می توان به گزارشهای صادره از سوی مخالفان سوری اعتماد کرده و مطمئن بود که در این باره اغراق صورت نگرفته، افزود: استناد ما به تصاویری است که مخالفان با استفاده از تلفنهای همراه و دوربینهای مدار بسته گرفته اند، اما به جز این، سندی که این مسائل را اثبات کند در دست نیست و نمی توان دقیقا گفت چند نفر تاکنون در خشونتهای سوریه جان باخته اند.