تلاش ترکیه برای به دست آوردن بازار قطر

پس از بروز بحران در روابط قطر با کشورهای همسایه و محاصره دریایی و زمینی این کشور از سوی عربستان، امارات و بحرین، آنکارا جانب دوحه را گرفت. ترکیه با هدف رفع مشکلات قطر در زمینه تدارک مواد غذایی، این محاصره را شکسته و بطور مستقیم به قطر مواد غذایی ارسال کرد.

مهم ترین واردات قطر از ترکیه لوازم الکتریکی، فولاد و فرآورده های آن، محصولات لبنی، تجهیزات پزشکی، مبلمان و ترکیبات آلی و معدنی است. از سوی دیگر گاز، مواد نفتی و پلیمر از مهمترین صادرات قطر به ترکیه محسوب می شود.

در حالیکه حجم مبادلات اقتصادی میان قطر و ترکیه در سال 2000 به کمتر از 20 میلیون دلار می رسید، 'خلیفه بن جاسم آل ثانی' رییس اتاق بازرگانی قطر در افتتاحیه نشست اقتصادی مشترک دو کشور در دوحه که 26 دی ماه با حضور 150 شرکت ترکیه ای برگزار شد، اعلام کرد: حجم مبادلات بازرگانی آنکارا و دوحه در سال 2017 به سه میلیارد و 900 میلیون ریال قطری ( معادل یک میلیارد و 80 میلیون دلار) رسید .

این افزایش در حالی است که حجم مبادلات بازرگانی دو کشور در سال 2016 میلادی فقط 600 میلیون ریال قطری معادل 174 میلیون دلار بوده است.

نشست اقتصادی مشترک ترکیه و قطر یک روز پس از آن برگزار شد که 'تمیم بن حمدآل ثانی' امیر قطر در یک سفر از پیش اعلام نشده، راهی آنکارا شد. در این دیدار چهارمین کمیته راهبردی دو کشور برگزار گردید . دیدار 15 ژانویه شیخ تمیم با 'رجب طیب اردوغان' اولین دیدار سران دو کشور در سال 2018 و چهارمین دیدار دو طرف پس از بحران روابط قطر در هفت ماه گذشته بود.

قطر با 20 میلیارد دلار، بزرگترین کشور در فهرست سرمایه گذاران در ترکیه محسوب می شود. این کشور قصد دارد در سال 2018 هم رقمی معادل 19 میلیارد دلار در ترکیه سرمایه گذاری کند. قطر تلاش می کند از توسعه روابط با ترکیه برای ایجاد یک جایگاه راهبردی به منظور صادرات گاز به اروپا بهره ببرد.

هم اکنون 186 شرکت مشترک قطری - ترکیه ای و نیز 19 شرکت ترکیه ای در بخش هایی چون تاسیسات، امور زیربنایی، پیمانکاری و ساخت و ساز، مشاوره مهندسی، بازرگانی و صنعت برق در قطر فعالیت دارند.

شرکت های ترکیه ای 128 طرح در قطر به ارزش 14.2 میلیارد دلار انجام داده اند که بیشتر آنها مربوط به طرح های ساخت و ساز برای جام جهانی 2022 فوتبال است. قطر برای میزبانی از گردشگران جام جهانی 2022 باید 100 هزار واحد مسکونی و 12 استادیوم ورزشی بسازد.

از دیروز (چهارشنبه) نیز دومین نمایشگاه 'اکسپو ترکیه 2018 ' در قطر بر پا شده است. در این نمایشگاه 154 شرکت ترک با تخصص های مختلف در زمیه ساخت و ساز، مبلمان ، ساختمان سازی ، فناوری اطلاعات، مواد غذایی ، پزشکی و مشاوره ای حضور دارند.

دو کشور اکنون 40 قرارداد و توافقنامه همکاری امضا کرده اند. ترکیه و قطر تلاش می کنند تا حجم مبادلات تجاری خود را در کوتاهترین زمان ممکن به رقم چهار میلیارد دلار در سال برسانند .

قطر پیش از بروز بحران با همسایگانش، از طریق مرز زمینی با این کشورها پنج میلیارد دلار واردات داشته که با تیرگی روابط دوحه با عربستان، امارات و بحرین، ترکیه با درک شرایط پیش آمده، تلاش می کند حداکثر بهره برداری را از این وضعیت انجام دهد.