کابوس قحطی و گرسنگی برای کودکان یمنی

روزنامه "تاگس شاو" آلمان در مطلبی به اوضاع فاجعه بار ساکنان یمن و به ویژه کودکان پرداخته و در مطلبی نوشت: آنچه که اینجا اتفاق افتاده است یک کابوس است.

نویسنده در ادامه به کودکانی که در بیمارستانی در صنعا به سر می برند و پوستشان به بدن چسبیده و صورتهایشان چین و چروک و پیر به نظر می رسد و شرایط بدی دارند اشاره کرد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است برای آنچه در حال حاضر در یمن اتفاق می افتد هیچ کلمه ای وجود ندارد که بتوان با آن بدبختی آنجا را توصیف کرد.

به گفته "متریکسل رلانو"، از مسئولین صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در یمن حدود ۲۵ هزار کودک هر ساله بعد از تولد یا در اولین ماه تولد در این کشور می میرند. بسیاری از کودکان گرسنه به رختخواب رفته و حدود یک میلیون و نیم کودک در این کشور وجود دارد که دچار سوء تغذیه هستند.

در ادامه این مطلب آمده است که در یمن یک قحطی حاد وجود دارد. صدها هزار نفر در معرض خطر مرگ قرار دارند. تقریبا هشتاد درصد ۲۸ میلیون سکنه یمنی به کمک نیاز دارند.

"بتینا لوشر"، از کارشناسان برنامه غذایی جهانی نیز بر این باور است که کاملا آشکار است که بزرگترین بحران گرسنگی جهانی در دنیا در یمن حاکم است. این در واقع بدترین بحرانی است که ما در حال حاضر در دنیا داریم و رسیدگی به آن هم بسیار دشوار است.   ما حدود ۸.۴ میلیون نفر را در این کشور داریم که کاملا به کمک های غذایی وابسته هستند. بسیاری از کودکان و  بیش از یک میلیون زن باردار در این کشور دچار سوء تغذیه هستند.

در یمن سال هاست که یک درگیری داخلی خونبار حاکم است. ناظران خارجی به ندرت به  این کشور می آیند. یک ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی حدود ۳ سال است که این کشور را بمباران می کند.

همواره بسیاری اهداف غیر نظامی مانند بازارها، مجالس عروسی یا مدارس در این کشور بمباران می شوند.

به گفته "رلانو" و با استناد به گزارش سازمان ملل در درگیری های سال های گذشته در یمن بیش از ۵ هزار کودک کشته و یا مجروح شده اند.

عربستان سعودی به دلیل این بمباران ها و دخالت های نظامی در یمن شدیداد مورد انتقاد قرار دارد. بسیاری از سازمان های کمکی خواستار این هستند که عربستان سعودی دسترسی آزادانه و نامحدود برای ارسال کمک های مالی به این کشور را فراهم کند.

نویسنده در ادامه به شیوع بیماری های فراوان در یمن به دلیل گرسنگی و قحطی در این کشور اشاره کرده و نوشت: تعداد افراد آلوده به ویروس وبا به بیش از یک میلیون نفر رسیده است و همچنین بیماری های عفونی خطرناک برای زندگی مانند دیفتری در این کشور شیوع پیدا کرده است. بیشترین آسیب را غیر نظامیان از این اوضاع می برند. تا به حال هم هیچ راه حلی برای این بحران دیده نمی شود.

 "بتینا لوشر"، از کارشناسان برنامه غذایی جهانی بر این باور است آنچه که حالا در یمن اتفاق می افتد چیزی به غیر از یک کابوس نیست.