جام جهانی روسیه هدف بعدی داعش؟

انستیتوی تحلیلی «آی. آچ. اس» که مقر آن در لندن پایتخت بریتانیا است، روز پنج‌شنبه 18 ژانویه، در گزارشی گفته که رقابت‌های جام جهانی فوتبال 2018 روسیه، می‌تواند هدف آینده داعش باشد زیرا این کشور نقش مهمی در شکست این گروه تندرو به ویژه در سوریه داشت.

در گزارش این موسسه بریتانیایی آمده است: « نجام حمله‌ای موفق در روسیه، تبلیغات خوبی در اختیار داعش و جنگجویانش قرار خواهد داد چرا که تهدید این گروه به رغم شکست‌های اخیر در عراق و سوریه عملا هنوز پابرجا است».

داعش به رغم از دست دادن مناطق تحت کنترل خود در عراق و سوریه در نوامبر سال گذشته، اما مسئولیت حملات استانبول، لندن، منچستر انگلیس و بارسلونا که باعث کشته شدن دهها غیرنظامی شد، به عهده گرفت.

این در حالی است که ابوبکر البغدادی رهبر این گروه، به رغم نابودی دولتش، هنوز آزاد است و می‌تواند به شکل‌های مختلف، عناصرش را رهبری کند.

گزارش موسسه تحلیلی «آی. آچ. اس» افزود که حملات گروه داعش در سال 2017 به تعداد 4500 حمله افزایش یافت، اما شمار کشته‌ها در مقایسه با سال 2016 به نصف کاهش یافت. در سال 2016، نزدیک به 6500 نفر توسط داعش، جانشان را از دست دادند.

آیا تروریست‌های داعش برای جام جهانی روسیه نقشه‌ای در سر دارند؟

متیو هینمن، رئیس «مرکز پژوهش درباره تروریسم و جنبش‌های شورشی» وابسته به موسسه تحلیلی «آی. آچ. اس»، در این گزارش نوشته است: «هم‌زمان با افزایش فشار علیه داعش در مناطق تحت تصرفش، این گروه دست به عملیات خشونت آمیز علیه نیروهای امنیتی و مخالفان غیرنظامی در سوریه و عراق زد».