هدیه دموکرات ها به ترامپ

ترامپ در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر در واکشن به ناکامی شب گذشته مجلس سنا در تصویب طرح اضطراری بودجه کوتاه مدت نوشت: این نخستین سالگرد ریاست جمهوری من بود و دمکرات ها خواستند به من یک هدیه زیبا بدهند.

ترامپ آنگاه هشتگ 'تعطیلی دمکرات' (#DemocratShutdown) را در پی نوشت توئیت خود آورد، تا پیش از این کاخ سفید آن را 'تعطیلی شومر' ، رهبر اقلیت دمکرات ها در سنا و 'چاک شومر' سناتور ایالت نیویورک نیز در پاسخ آنرا 'تعطیلی ترامپ' (TrumpShutdown) خوانده بودند.

رئیس جمهوری آمریکا که به گزارش سی ان ان به دلیل تعطیلی دولت فدرال قادر به سفر نیست و اکنون به نوعی خانه نشین شده و ناگزیر به اقامت در کاخ سفید شده است پیش از این، نخستین توئیت در واکنش به این تعطیلی را منتشر کرد.

وی پیش از این توئیت کرد بوده که دمکرات ها بیشتر نگران مهاجران غیر قانونی هستند تا ارتش و حفاظت امنیت درمرزهای جنوبی کشور و افزود: آنها (دمکرات ها) به راحتی می توانستند توافق را حاصل کنند اما در عوض تصمیم به بازی سیاسی تعطیلی (دولت) گرفتند.

به گزارش ایرنا، شب گذشته (جمعه) برابر با 29 دی ماه و در پی اختلاف دو حزب دمکرات و جمهوریخواه در سنا بر سر موضوع مهاجرتی ، طرح اضطراری بودجه کوتاه مدت برای ادامه کار دولت فدرال آمریکا تا 16 فوریه برابر با 27 بهمن ماه، به تصویب نرسید.

تصویب ا ین طرح نیازمند 60 رای در سنا بود که تنها با اختلاف یک رای، 50 رای مخالف در برابر 49 رای مخالف از تصویب شدن بازماند.

کاخ سفید بلافاصله به دنبال تعطیل شدن دولت فدرال آنرا متوجه دمکرات ها دانست و آنرا 'تعطیلی شومر' خواند، 'سارا سندرز'سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید با صدور بیانیه ای اعلام کرد:دمکرات های سنا عامل 'تعطیلی شومر'هستند، امشب دمکرات ها سیاست را بر امنیت ملی، خانواده نظامیان آمریکایی، کودکان آسیب پذیر و توانایی های کشور جهت خدمت به تمام آمریکایی ها، مقدم شمردند.

'چاک شومر' سناتور ایالت نیویورک و رهبر اقلیت دمکرات در سنا در پاسخ به این اتهام در صحن مجلس سنا گفت: تمام تقصیرها را باید بر شانه های رئیس جمهور ترامپ گذاشت و آن را «تعطیلی ترامپ» نامید.

با وجود شروع سال مالی 2018، از ابتدای ماه اکتبر (9 مهر) این برای چهارمین بار است که کنگره، تصویب بودجه کوتاه مدت برای ادامه کار دولت را همزمان با کار روی لایحه نهایی بودجه در دست بررسی قرار داد؛ مذاکرات در نتیجه بالا گرفتن اختلاف برسر مسائل مهاجرتی، به بن بست رسید.

یکی از موارد اختلافی که به مذاکرات در مورد لایحه بودجه راه یافته، سرنوشت آن دسته از پناهجویان غیرقانونی موسوم به «رویاپردازان» است که در زمان کودکی وارد خاک آمریکا شده اند.

قانون داکا برای حفاظت از این پناهجویان در سال 2012 به فرمان رئیس جمهوری پیشین آمریکا تصویب شد؛ اما ترامپ قصد دارد این قانون را لغو و طرح دیگری جایگزین کند. این مساله نزدیک به 800 هزار مرد و زن جوان را در آستانه اخراج از آمریکا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نمایندگان آمریکا پنجشنبه گذشته با 230 رای موافق دربرابر 197 رای مخالف، یک طرح بودجه اضطراری برای ادامه کار دولت آمریکا تا 16 فوریه (27 بهمن) را تصویب کرد؛ با این حال دمکرات های سنا از آن به عنوان اهرم فشار برای تحقق مطالبات خود استفاده کردند و این طرح در این مجلس مورد تصویب قرار نگرفت.

در پی تعطیل شدن دولت فدرال، تنها کارمندان «ضروری» دولت از جمله در بخش‌های نظامی و اورژانس به کار خود ادامه خواهند داد؛ اتفاقی که از سال 1995 تاکنون سه بار - به طور معنی‌دار - رخ داده است.

با تعطیل شدن دولت، تنها خدمات ضروری دولتی از جمله در حوزه امنیت ملی، ترافیک هوایی، سوانح غیرمترقبه، زندان‎ها و اورژانس به کار خود ادامه می‌دهند.

آخرین بار، دولت آمریکا در سال 2013 برای 16 روز به تعطیلی کشیده شد.