توقف اعزام کارگر به کویت

«رودریگو دو ترته»، رئیس جمهور فیلیپین اعزام کارگر از این کشور به کویت را ممنوع کرد.

رئیس جمهور فیلیپین در حالی چنین تصمیمی گرفته است که به تازگی چند کارگر فیلیپینی در کویت به دلیل فشار کار و شرایط سخت زندگی خودکشی کرده بودند.

دوترته مدعی شد کارفرمایان متخلف کویتی با اعمال شرایط سخت کاری، 4 کارگر فیلیپینی را به خودکشی سوق داده اند.

او همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس را بدترین مکان برای زنان فیلیپینی که در جستجوی کار هستند، دانست و گفت بسیاری از بانوان فیلیپینی برای یافتن کار به کشورهای نفت خیز خاورمیانه می روند ولی در معرض سوء استفاده های جنسی قرار می گیرند.

سیلوستره بلو، وزیر کار فیلیپین اظهار داشت موارد غم انگیز این‌چنینی در میان کارگران فیلیپینی که در کویت کار می کنند به وفور مشاهده شده است؛ با این حال، فقط 6 یا 7 مورد آن بررسی شده است.

مقامات کویتی اعلام کردند برای رد ادعای مقامات فیلیپینی با این کشور تماس گرفته اند.

اوایل ماه ژانویه، جسد یک زن فیلیپینی که قصد بازگشت به کشورش را داشت در یکی از محله های کویت شناسایی شد. شواهد حاکی از آن بود که وی پیش از مرگ مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته است. این موضوع توجه وزارت کار فیلیپین را به کارگرانی معطوف کرد که خارج از این کشور مشغول کار هستند.

وزارت امور خارجه فیلیپین در گزارشی اعلام کرد  بیش از 2 میلیون و 300 هزار فیلیپینی در کشورهای حوزه خلیج فارس مانند قطر، امارات، و عربستان کار می کنند. همچنین  بیش از 250 هزار فیلیپینی در کویت مشغول کار هستند که بیشتر آنها شغل های پیش پا افتاده ای دارند.

درآمد دولت فیلیپین از اعزام کارگر به کشورهای خارجی 2 میلیارد دلار در ماه است.