زمان مجازات جنایتکاران جنگی

 سازمان دیده بان حقوق بشر ضمن انعکاس فهرستی از جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن، با صدور بیانیه‌ای خواستار محاکمه و مجازات محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان شد و اعلام کرد بن سلمان نیروی محرکه اصلی پشت پرده تمامی جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن است و باید در اولین فرصت ممکن به خاطر تمامی جنایاتش در یمن محاکمه و مجازات شود. به نظر می‌رسد تلاش‌هائی در جریان است که علیه بن سلمان و همدستانش در جنگ یمن در دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی در لاهه نیز اقامه دعوی شود تا بلکه آمران و عاملان جنایات جنگی علیه مردم مظلوم یمن به دست عدالت سپرده شوند لکن از هم اکنون این نگرانی وجود دارد که ممکن است دربار سعودی با ریخت و پاش دلارهای نفتی به فریب و تطمیع گردانندگان دیوان داوری لاهه بپردازد و سرنوشت هرگونه شکایت و اقامه دعوی علیه ائتلاف سعودی را عیناً به سرنوشت گزارش مدون سازمان ملل درباره جنایات جنگی سعودی‌ها علیه کودکان مظلوم سعودی دچار سازد. در آن ماجرا بن سلمان با ریخت و پاش دلارهای نفتی و باج دادن به بان کی مون دبیرکل وقت سازمان ملل و برخی نزدیکان وی توانست یک گزارش رسمی انتشار یافته سازمان ملل را بی‌اعتبار و غیرمستند جلوه دهد و از گردونه گزارشات مطرح و جاری سازمان ملل خارج سازد.

بیانیه سازمان دیده بان حقوق بشر درباره یمن تصریح می‌کند که اوضاع فاجعه بار یمن به مراحل بحرانی و بغرنجی رسیده، حدود 20 میلیون نفر از قحطی و گرسنگی رنج می‌برند. گسترش بیماری‌های مسری ناشی از آلودگی آب روز به روز قربانیان بیشتری می‌گیرد. در عین حال تشدید محاصره زمینی، دریائی و هوائی یمن باعث جلوگیری از ورود کمک‌های بشردوستانه از جمله غذا، دارو و سایر مایحتاج اصلی مورد نیاز مجروحان، بیماران، کودکان آسیب دیده و افراد سالخورده شده است. دیده بان حقوق بشر تصریح می‌کند که تماس‌ها و اقدامات سیاسی برای ایجاد ارتباط نزدیک با رژیم سعودی برای گشایش در اوضاع و باز کردن فضای یمن به روی کمک‌های بشردوستانه به جائی نرسیده است.
علاوه بر این، سازمان پزشکان بدون مرز مرتباً درباره فجایع روزمره در یمن هشدار می‌دهد و تصریح می‌کند که علیرغم خروج پزشکان بدون مرز از یمن بر اثر بمباران‌های مکرر ائتلاف سعودی هنوز هم گزارش‌های فجیع و تکان دهنده‌ای از یمن در مورد وضعیت رقت بار مجروحین و بیماران صعب العلاج دریافت می‌کند که به خاطر تخریب مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های سراسر یمن، هیچگونه اقدام قابل ذکری برای نجات جان آنها وجود ندارد. دیده بان حقوق بشر تعداد افراد مجروح و بیماری که لازم است در اولین فرصت ممکن به مراکز درمانی مجهز در خارج از یمن اعزام شوند، را بیش از 90 هزار نفر دانسته در عین حال تصریح می‌کند که بیش از 50 هزار نفر خواستار بازگشت به کشور هستند ولی بر اثر تشدید محاصره کامل زمینی، هوائی و دریائی امکان باز گرداندن آنها به یمن وجود ندارد. از سوی دیگر مجموعه گزارش‌های موثقی وجود دارند که نشان می‌دهند سعودی‌ها در جنگ یمن تنها مانده و منزوی شده‌اند و حتی سایر اعضای ائتلاف سعودی هم چندان مایل به همکاری در جنایات جنگی سعودی‌ها در یمن نیستند.
در چنین شرایطی آمریکا و انگلیس هم برای توقف ارسال اسلحه برای ائتلاف سعودی به شدت از هر سو تحت فشارند و اخیراً در مجلس عوام انگلیس از «ترزامی» به عنوان «شریک جرم سعودی‌ها» این است که حتی سیاست‌های مزورانه بن سلمان برای تطمیع طیف «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور سابق یمن با هلاکت وی به شکست و ناکامی انجامیده و سایر طرح‌های بن سلمان برای نفوذ در جبهه مقاومت و ایجاد تفرقه در صفوف مبارزه نیز به جائی نرسیده است. مشکل بعدی بی‌اعتباری نماینده سازمان ملل در امور یمن است که به علت نقش فعال به نفع سعودی‌ها عملاً بی‌آبرو شده و به عنوان «نماینده ریاض در سازمان ملل» از وی یاد می‌شود. این پدیده به خودی خود بر نقش و جایگاه سازمان ملل در بحران یمن تاثیرات منفی گذاشته و موجبات بی‌اعتمادی مقاومت یمن به سازمان ملل و راهکارهای پیشنهادی آنها را به همراه داشته است.
جای تعجب است که سازمان ملل و نهادهای ناظر تحت نظر آن سازمان در ماجرای حلب در سوریه مرتباً با ایجاد فضای سیاسی – تبلیغاتی به نفع تروریست‌ها هشدار می‌داد و حتی از حامیان تروریسم نیز بیشتر اظهار نگرانی می‌کرد ولی سکوت مرگبار سازمان ملل در باب فجایع یمن تحت هیچ شرایطی بازگو‌کننده وخامت اوضاع در یمن نبوده و نیست. دقیقاً به همین دلیل است که نقش و تاثیر دلارهای نفتی عربستان هنوز هم در ساختار سازمان ملل کارساز است و مانع از واکنش، اقدام و موضع گیری گوترش این سازمان جهانی در برابر جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن شده است.