بن بست آمریکا در تعطیلات دولت

رئیس‌جمهور آمریکا، و قانونگذاران جمهوری‌خواه در برابر دموکرات‌ها به توافق نرسیده و این موضوع به تعطیلی دولت منجر شده است. جمهوری‌خواهان اعلام کرده‌اند تا زمانی که دولت مجددا فعالیت خود را از سر نگیرد در مورد موضوع مهاجران با دموکرات‌ها مذاکره نخواهند کرد.

دموکرات‌ها خواستار تصویب قانونی در حمایت از مهاجران غیرقانونی جوان که تحت عنوان «رویاپردازان» شناخته می‌شوند، هستند. اما جمهوری‌خواهان در جواب گفته‌اند تا زمانی که دموکرات‌ها به بازگشایی مجدد دولت رای ندهند در این مورد مذاکره نخواهند کرد.

به کارمندان دولت آمریکا گفته شده است تا زمانی که بودجه جدید تصویب شود در خانه بمانند یا در برخی موارد بدون دستمزد کار کنند. این اولین تعطیلی دولت آمریکا پس از تعطیلی ۱۶ روزه در اکتبر سال ۲۰۱۳ است.

مجلس سنا و نمایندگان که هر دو تحت کنترل جمهوری‌خواهان هستند در اتفاقی نادر روز شنبه در تعطیلات آخر هفته خود به منظور بحران سیاسی ایجاد شده (تعطیلی دولت) که می‌تواند بر انتخابات کنگره در ماه نوامبر تاثیرگذار باشد، تشکیل جلسه دادند. اما هر دو مجلس با پذیرش شکست خود، ادامه مذاکره با دموکرات‌ها را به روز یکشنبه موکول کردند.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا، گفت که مجلس سنای آمریکا روز دوشنبه ساعت یک بعدازظهر به وقت محلی (۲۱:۳۰ به وقت ایران) برای تصویب بودجه موقت دولت تا ۸ فوریه رای‌گیری می‌کنند مگر اینکه دموکرات‌ها خواستار این باشند که این جلسه زودتر برگزار شود.

مک‌کانل گفت: «ما روز یکشنبه تا زمانی که دموکرات‌ها به بازگشایی دولت رای دهند بر روی این موضوع کار خواهیم کرد.»

اما خارج از کنگره آمریکا، پارک‌ها، بنا‌های تاریخی و موزه‌های اسمیتسونیان با وجود تعطیلی دولت باز بودند و دومین راهپیمایی سالانه زنان نیز برگزار شد. اما بازدیدکنندگان نتوانستند از «ناقوس آزادی» در فیلادلفیا، مجسمه آزادی و جزیره الیس در بندر نیویورک دیدن کنند.

میک مولوانی، مدیر امور مالی کاخ سفید گفت که به دلیل تعطیلی دولت، سفر برنامه‌ریزی شده ترامپ و برخی اعضای دولت به سوئیس برای شرکت در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته است.

جمهوری‌خواهان اعلام کردند تا زمانی که دموکرات‌ها به بازگشایی دولت رای ندهند در مورد موضوع مهاجران هیچ مذاکره‌ای انجام نخواهند داد. دموکرات‌ها بر مصالحه اصرار داشتند، اما جمهوری‌خواهان از این کار سرباز زدند.

سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید، گفت: «تا زمانی که دموکرات‌ها دست از بازی برندارند و با بازگشایی دولت موافقت نکنند، رئیس جمهور در مورد اصلاحات مهاجرتی هیچ مذاکره‌ای انجام نخواهد داد.»

مارک شورت، مدیر امور حقوقی کاخ سفید، گفت که ترامپ در طول روز با رهبران جمهوری‌خواه در کنگره در تماس بوده، اما به دموکرات‌ها دسترسی نداشته است.

موضع سخت کاخ سفید و جمهوری‌خواهان نشان از آن دارد که احتمالا واشنگتن با یک درگیری سیاسی طولانی مدت دست و پنجه نرم خواهد کرد.

چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا، ترامپ را چهره‌ای غیر قابل اعتماد برای مذاکره توصیف کرد و گفت: دو طرف چندین بار به توافق نزدیک شدند تا ترامپ از مواضع محافظه کارانه ضدمهاجرتی خود صرف‌نظر کند.

شومر در دیداری ۹۰ دقیقه‌ای با ترامپ در کاخ سفید گفت: «مذاکره با رئیس جمهور ترامپ مانند مذاکره با ژله است. امکان ندارد بتوانید با هدفی که دائما در حال حرکت است، بتوانید مذاکره کنید.»

دولت فدرال از زمان شروع سال مالی جدید در اکتبر با سه بودجه موقت متوالی به فعالیت خود ادامه داده است. دموکرات‌ها در تلاش برای به دست آوردن حقوق حمایتی دائم برای ۷۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی جوان به عنوان پیش‌شرطی برای تصویب بودجه جدید دولت هستند. این مهاجران در زمان کودکی همراه با والدین خود به آمریکا آمده‌اند.

پیش از این مک کانل گفت که راه حل این بحران بسیار نزدیک است، اما دموکرات‌ها را به خاطر مسدود کردن قانون برای تصویب چهارمین بودجه موقت سرزنش کرد.

جمهوری‌خواهان در نظر داشتند با تصویب بودجه جدید تا ۸ فوریه، از تعطیلی دولت ترامپ جلوگیری کنند، در حالی که باید برای مسائل دیگری مانند موضوع مهاجران، هزینه‌های نظامی و غیر نظامی، حوادث و برخی موارد بهداشتی نیز تصمیم گرفته شود.

گری کانولی، نماینده دموکرات ویرجینیای شمالی در کنگره آمریکا که بسیاری از کارکنان دولت فدرال آمریکا ساکن ایالتی هستند که او نمایندگی آن را برعهده دارد، گفت که هیچ نشانه‌ای مبنی بر مذاکرات جدی دو حزب وجود ندارد و اگر کنگره تا دوشنبه به راه حلی در این باره دست یابد، او شگفت‌زده خواهد شد.

کانولی اضافه کرد: «شما می‌توانید صدای کریکت بازی کردن را از حیاط کنگره بشنوید، اگر مذاکراتی وجود داشت، آن را احساس می‌کردیم.»

او مذاکرات نکردن را به احساسات خام نسبت داد و این که ترامپ روز جمعه از توافق در مورد پناهنده‌ها سرباز زده است.

کمپین ترامپ روز گذشته در واکنش به مخالفت دموکرات‌ها با تصویب بودجه موقت دولت، در ویدئویی اعلام کرد که دموکرات‌ها در هر جنایتی که مهاجران غیرقانونی در آمریکا انجام دهند «شریک» خواهند بود که همین مسئله ممکن است باعث تشدید تنش‌ها میان دولت و دموکرات‌ها شود.

رویترز در انتهای گزارش خود نوشت: ترامپ خودش را به عنوان یک «معامله‌گر» به تصویر کشیده است، اما ناتوانی او در اجرای یک توافق با وجود داشتن اکثریت جمهوری‌خواه در سنا و مجلس نماینده آمریکا، قطعا یکی از ناامیدکننده‌ترین عملکرد‌های دولت او را نشان می‌دهد.