پولدارترین شاهزاده سعودی پیشنهاد رشوه برای آزادی را نپذیرفت

پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم گزارش داد منابع آگاه روز شنبه در مصاحبه با این روزنامه اعلام کردند مذاکرات بین شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، و ولید بن طلال، شاهزاده  زندانی سعودی، در زمینه «سازش مالی» در قبال آزادی وی از هتل کارلتون در ریاض مقر بازداشت وی، به نتیجه نرسیده است.

این منابع افزودند: شاهزاده بن طلال پیشنهاد دیگری را برای آزادی خود ارائه داده است، اما مذاکرات بین دو طرف به بن‌بست رسیده است و منابع سعودی احتمال می‌دهند که شاهزاده بن طلال برای محاکمه به دادگاه تحویل داده شود.

از سوی دیگر انور عشقی، کارشناس راهبردی و از شخصیت‌های نزدیک به مراکز تصمیم‌گیری در عربستان سعودی، تاکید کرد مذاکرات شاهزاده ولید بن طلال برای «سازش مالی» در قبال آزادی وی در داخل هتلی که در آن در حصر قرار دارد همچنان در جریان است. او از پیشنهاد جدیدی که این میلیاردر سعودی ارائه داده بود پرده برداشت.

عشقی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود: شاهزاده ولید بن طلال به مقامات سعودی پیشنهاد داده بود که آن‌ها را در سهام شرکت سرمایه‌گذاری هولدینگ عربستان به نام عربی «شرکه المملکه القابضه»، که خود ریاست آن را به عهده دارد، شریک می‌کند.

او  افزود: اطلاعاتی که در این زمینه درز پیدا کرده، حاکی است شاهزاده ولید بن طلال به دولت موضوع شراکت در سهام خود را پیشنهاد داده و مذاکرات وی و دیگر شخصیت‌های بازداشت شده با مقامات سعودی همچنان در جریان است.

این کارشناس همچنین درباره کسانی که با اصل سازش مالی مخالفت و بر مبرا بودن خود از اتهام فساد پافشاری می‌کنند، افزود: هنگامی که هتل ریتز کارلتون در ماه فوریه آینده، به فعالیت عادی خود باز گردد؛ شاهزاده‌های سعودی مخالف با طرح سازش مالی، به زندان منتقل خواهند شد و پس از آن برای محاکمه به دادگاه انتقال داده می‌شوند.

عشقی اضافه کرد: شاهزاده‌هایی که با این سازش مالی مخالفت کردند و خواستار محاکمه هستند به زندان الحایر منتقل می‌شوند و، چون خود آن‌ها خواستار محاکمه شده اند، برابر قوانین عربستان سعودی با آن‌ها برخورد خواهد شد.

مقامات عربستان سعودی در نوامبر گذشته شماری از شاهزادگان و وزرا و مسئولان سابق را به اتهام فساد مالی بازداشت کرده‌اند.