سرویس بین الملل شبکه ایران،با بحرانسازی ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی برای دولت عراق، نوری مالکی، نخستوزیر این کشور خواستار برگزاری کنفرانس ملی با حضور رهبران سیاسی این کشور شد.

نوری مالکی، خواستار برگزاری نشست سران سیاسی عراق برای بحثو مذاکره درباره اختلاف‌ها و پیدا کردن راه‌حلی برای خروج از بحران سیاسی و امنیتی فعلی شده است.

روز گذشته سرتیپ کمال حسین از مقام‌های ارشد وزارت کشور در یک نشست خبری اعلام کرد: براساس ماده چهارم قانون ضدتروریسم، حکم جلب برای طارق‌الهاشمی صادر شده و توسط ۵قاضی امضا شده است.

صدور حکم جلب طارق الهاشمی پس از آن صورت گرفت که تعدادی از محافظان وی به دست داشتن او در عملیات تروریستی و حمله به مقام‌های دولتی و امنیتی عراق اعتراف کردند.

براساس اعلام سرویس اطلاعاتی ارتش عراق، برخی از اعضای العراقیه در اقدامات تروریستی اخیر این کشور ازجمله ترور نافرجام نوری مالکی در روز ۲۸ماه گذشته میلادی دست داشته‌اند.

رئیس پارلمان عراق و بارزانی نیز خواستار برگزاری نشست سران سیاسی عراق شده بودند و بسیاری امیدوار هستند که شدیدترین بحران دولت عراق در یک سال گذشته طی این نشست بتواند حل و فصل شود.


بارزانی همچنین نسبت به جلوگیری نیروهای امنیتی فرودگاه بغداد از سفر «طارق الهاشمی» و «خضیر الخزاعی» به شهر سلیمانیه ابراز نگرانی کرده و گفته است: این اتفاقات و رفتارها با مقاماتی همچون معاونان رئیس جمهور قابل قبول نیست.

دادستانی عراق پس از افشای اسناد حمایت مالی دفتر طارق‌الهاشمی از گروه‌های تروریستی، وی را ممنوع‌الخروج کرده است. اما دفتر طارق الهاشمی این شایعات را رد و اعلام کرد وی در سلیمانیه به سر می‌برد. طارق‌الهاشمی به اتفاق صالح المطلک متحدان ایاد علاوی هستند. پرونده اتهامی برای این دو سیاستمدار در قضیه انفجار تروریستی ماه قبل مقابل پارلمان عراق گشوده شد.

جلال طالبانی رئیس‌جمهوری عراق نیز در نشستی با خضیر الخزاعی، معاونش در سلیمانیه به بحثو تبادل‌نظر در خصوص آخرین تحولات سیاسی عراق پرداخت.

در این نشست مذکور طالبانی بر لزوم حفظ امنیت و ثبات در کشور به عنوان یک مسئولیت همگانی تأکید کرد.

وی همچنین بر لزوم همکاری گروههای سیاسی به منظور ممانعت از بحرانی شدن اوضاع کشور و حل مشکلات موجود پافشاری کرد.