الزام دولت عراق به برگزاری انتخابات

در پی صدور حکم دادگاه فدرال عراق مبنی بر برگزاری انتخابات این کشور در موعد مقرر و عدم به تاخیر افتادن آن، «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق بر الزام‌آور بودن این حکم تاکید کرد.

الجبوری طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «بغداد الیوم»، منتشر شد، اعلام کرد: حکم دادگاه فدرال مبنی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر و عدم به تاخیر انداختن آن، قانونی و برای ما الزام آور است.

«زنا سعید» مخبر کمیسیون حقوقی پارلمان عراق، نیز پس از این حکم دادگاه فدرال کشور، احتمال به تاخیر افتادن انتخابات محلی  ممکن دانست و در گفت‌وگو با بغداد الیوم گفت: تصمیم دادگاه فدرال قابل پیش‌بینی بود و به اختلافات درباره زمان برگزاری انتخابات پارلمانی پایان داد و این حکم دیگر، هیچ جایی برای فراکسیون‌های پارلمانی خواستار به تاخیر افتادن انتخابات پارلمانی نگذاشت. اما هنوز احتمال به تاخیر افتادن انتخابات محلی وجود دارد.

دادگاه فدرال عراق در پی کشمکش‌ شماری از نمایندگان پارلمانی بر سر مسئله زمان برگزاری انتخابات و تلاش آنها برای به تاخیر انداختن آن، امروز طی حکمی بر ضرورت برگزاری انتخابات در موعد مقرر تاکید کرد.

 

ادگاه فدرال عراق در پاسخ به درخواست پارلمان عراق مبنی بر تعیین تکلیف درباره مسئله زمان برگزاری انتخابات، امروز حکم خود را صادر کرد و «ایاس الساموک» سخنگوی رسمی این دادگاه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دادگاه حکمی تفسیری درباره احکام ماده 56.2 مذکور در قانون اساسی و درخواست ارائه شده پارلمان را در تاریخ 2018.01.21 صادر کرد.

بر اساس این بیانیه، باید به زمان ذکر شده در این ماده قانونی برای انتخاب اعضای جدید پارلمان متعهد ماند و تغییر این زمان، مجاز نیست.

پارلمان عراق که قرار بود پنجشنبه پیش درباره زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای استانی تصمیم‌گیری کند، به دلیل اختلافات بر سر این مسئله میان نمایندگان موفق به این امر نشد و نشست مذکور به شنبه موکول شد که باز بی‌حاصل بود و قرار شد بار دیگر در این‌باره در روز دوشنبه تصمیم‌گیری شود.

انتخابات عراق قرار است در 12 می آینده (22 اردیبهشت) برگزار شود و این تاریخ را نخست‌وزیر عراق به پارلمان پیشنهاد داد تا درباره آن تصمیم‌گیری کند اما شمار زیادی از نمایندگان سنی پارلمان تاکید دارند که در سایه ادامه مشکل عدم بازگشت آوارگان به مناطق مسکونیشان، نمی‌توان انتخاباتی شفاف در سراسر کشور برگزار کرد. دولت نیز در پاسخ می‌گوید، سازوکارهای مناسب این امر را تدارک دیده است و جای نگرانی نیست.