چرا چاوش‌اوغلو به عراق رفت؟

وزیر خارجه ترکیه پس از دیدار با همتای عراقی خود در بغداد به خبرنگاران گفت: تروریست‌های پ‌ک‌ک و داعش یکی هستند و هدفشان هم یکی است؛ آن‌ها می‌خواهند عراق، سوریه، ترکیه و ایران را تجزیه کنند.

به گزارش آناتولی، مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه امروز یکشنبه پس از دیدار با ابراهیم الجعفری همتای عراقی خود در بغداد به خبرنگاران گفت: مانند زمان مبارزه با داعش، در بازسازی عراق نیز در کنار برادران خود هستیم. با تمام ظرفیت‌های خود از عراق حمایت خواهیم کرد.

وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای عراقی خود ادامه داد: از سفر به عراق خرسندم. دیدار خوبی برگزار شد. راجع به موضوعات منطقه‌ای مرتبط با دو کشور گفتگو کردیم. پیروزی عراق بر تروریست‌های داعش را نیز از طرف مردم ترکیه به مردم عراق تبریک گفتم.

وی در ادامه افزود: عملیات «شاخه زیتون» در شمال سوریه آغاز شده است. ترکیه باید همان کاری که برای پاکسازی تروریست‌ها از عفرین آغاز کرده، در مناطق دیگر سوریه، عراق و کوه‌های ترکیه نیز تا نابودی کامل آن‌ها انجام دهد. همانطور که پیش از این در جریان دیدار حیدر العبادی در آنکارا نیز تاکید کردیم آماده هرگونه پشتیبانی از دولت این کشور در راستای پاکسازی پ‌ک‌ک هستیم.

چاوش اوغلو تصریح کرد: ترکیه به حمایت همه جانبه خود از تمامیت ارضی، وحدت سیاسی و حاکمیت عراق ادامه خواهد داد. اربیل به توصیه‌های ما گوش نداد و اقدام به برگزاری همه پرسی کرد. مطمئن هستم که آن‌ها نیز به خطای خود پی برده اند. همه باید به قانون اساسی، قوانین و رای دادگاه قانون اساسی عراق احترام بگذارند. ترکیه آمادگی هرگونه مشارکت جهت تسهیل و نتیجه بخشی روند مذاکرات در عراق را دارد.

دیپلمات ترکیه‌ای خاطر نشان کرد: پاکسازی عراق از گروهک تروریستی داعش حائز اهمیت است. اما پاکسازی این کشور از لوث تمام گروه‌های تروریستی نیز مهم است. به ویژه آنکه گروه تروریستی پ‌ک‌ک باید به صورت کامل از عراق پاکسازی شود. همه آن‌ها گروه تروریستی به شمار رفته و هدف‌شان یکی است. این‌ها می‌خواهند عراق، سوریه، ترکیه و ایران را تجزیه کنند.