فرانسه خواستار تشکیل فوری شورای امنیت شد

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، درخواست برای تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی عملیات نظامی ترکیه در منطقه عفرین سوریه را مطرح کرده است.

لودریان پس از گفتگو با همتای ترکیه‌ای خود در پیامی در صفحه کاربری توییتر نوشت: «فرانسه درخواست کرده است شورای امنیت سازمان ملل متحد جلسه‌ای فوری تشکیل دهد.»

وزیر خارجه فرانسه در ادامه افزود دو طرف باید به سرعت به درگیری‌ها پایان دهند و دسترسی به کمک‌های بشردوستانه را فراهم کنند.

پیش از این، شبکه تلویزیونی ان تی وی گزارش داده بود تانک‌های ترکیه‌ای برای پشتیبانی از عملیات گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه علیه گروه‌های کُرد، وارد منطقه عفرین در شمال سوریه شده اند.

این اعلامیه در حالی منتشر شده است که روز پیش از آن، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه، انجام عملیات موسوم به «شاخه زیتون» علیه نیروهای کُرد در منطقه عفرین سوریه را آغاز کرده است. این عملیات در ساعت 14 به وقت گرینویچ آغاز شد و در پی آن، بیش از 70 جنگنده ترکیه‌ای در 7 بخش از منطقه عفرین، دست به حملات هوایی زدند. در طی این حملات، از 113 هدف، 108 هدف نابود شده اند. دمشق این حملات نظامی را محکوم کرده است. وزارت خارجه سوریه این اقدام را نقض حق حاکمیت خود اعلام کرده است.

با این حال، سخنگوی گروه ی پ گ در عفرین ادعای ترکیه مبنی بر ورود نیروهای نظامی آن به این منطقه را تکذیب کرده است.