حمایت آمریکا از کردهای سوریه تاثیری بر تصمیم ترکیه ندارد

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت که نیروهای مسلح این کشور، شبه‌نظامیان کُرد را در شهر عفرین در شمال سوریه با وجود برخورداری آن‌ها از حمایت‌های آمریکا، ریشه‌کن خواهد کرد.

وی خطاب به کردها گفت: شما هرگز نمی‌توانید ترکیه و ملت ترکیه را از طریق برخورداری از حمایت و سلاح‌های آمریکا شکست بدهید.

اردوغان تأکید کرد که عملیات عفرین تا ریشه‌کن شدن عناصر حزب کارگران کردستان و یگان‌های حمایت کرد و حزب اتحاد دموکراتیک، ادامه خواهد یافت.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: هدف از عملیات عفرین، تحویل این شهر به صاحبان حقیقی آن و بازگرداندن آوارگان سوری به سرزمینشان است.

اردوغان با بیان اینکه عملیات نظامی در عفرین با حملات توپخانه‌ای از طریق مرزها آغاز شده است، تأکید کرد که ارتش آزاد سوریه مشارکت فعالانه‌ای در این عملیات خواهد داشت.

ترکیه عملیات نظامی خود را علیه شبه‌نظامیان کرد در عفرین آغاز کرد. بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه در سخنانی ابراز امیدواری کرد که نظامیان این کشور با هدف ادامه عملیات خود علیه شبه‌نظامیان کرد سوری وارد خاک همسایه جنوبی این کشور شوند و عناصر YPG را از شهر «عفرین» بیرون برانند.

شهر مرزی عفرین در شمال سوریه از سال 2012 به‌تصرف شبه‌نظامیان کرد سوری درآمده است.

ترکیه شبه‌نظامیان YPG موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» را شاخه سوری پ.ک.ک. و یک گروه تروریستی می‌داند و اعلام کرده است که اجازه نمی‌دهد این گروه در نزدیکی مرزهای ترکیه مستقر شود.