حضور کشتی جاسوسی روسیه در فلوریدا

حضور کشتی جاسوسی «ویکتور لنوف» روسیه مجهز به تجهیزات تجسسی و رهگیری پیام‌های الکترونیکی و بی‌سیم در نزدیکی ساحل شرقی آمریکا موجب نگرانی این کشور شده است.

 به نوشته وبگاه شبکه خبری «تله سور» مقام‌های مطلع در این زمینه که مایل به افشای نامشان نبودند، فاش ساختند کشتی جاسوسی روسی که در کارائیب بود اینک به‌سوی ساحل فلوریدا در حال حرکت است.

یک سخنگوی پنتاگون با بیان این‌که گارد ساحلی آمریکا و ناوگان این کشور همه کشتی‌های داخلی و خارجی را رهگیری  می‌‌‌کنند، گفت: «از حضور این کشتی در منطقه اطلاع داریم.»

«استیفن واتکینز» یک تحلیلگر امور امنیتی کانادایی درباره تردد این کشتی گفت که ویکتور لنوف بعد از گذراندن پنج روز و بازسازی انبارهایش در صبح پانزدهم ژانویه به «پورت آو اسپین» در منطقه کارائیب رسید.

وی توضیح داد که این اقامت کوتاه مدت غیرمعمول بوده زیرا اینگونه بازدیدها در کوبا و نیکاراگوئه تا 6 ماه طول می‌کشند.

یک مقام دولت آمریکا نیز در این زمینه به نشریه «واشنگتن فری بیکن» گفت: «در حال رصد این کشتی هستیم. این موردی است که  سالی یکبار صورت می‌گیرد.»

بر این اساس، قانونگذاران آمریکایی نیز نگرانی خود را از تلاش احتمالی این کشتی در جمع کردن اطلاعات درباره پایگاه زیر دریایی‌های آمریکا واقع در «نیولاندن» در ساحل شرقی این کشور ابراز داشته‌‌اند. این کشتی پیشرفته روسی به طول سیصد متر مجهز به تجهیزات جاسوسی و شنود است.

این در حالی است که آمریکا 10 زیردریایی مجهز به موشک‌های اتمی را در پایگاه  ویژه زیردریایی‌هایش خود در «کینگز بی» در اختیار دارد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز فوریه گذشته با اشاره به حضور این کشتی روسی در نزدیکی ایالت کنتیکت گفت که روابط با روسیه خوب نبوده و بزرگترین کاری که می‌تواند انجام دهد شلیک به این کشتی است که در سی مایلی ساحل شرقی آمریکا قرار دارد.

مقر فرماندهی جنوب آمریکا نیز در بیانیه ‌ی که در این زمینه برای نشریه «نیوزویک» ارسال کرد، عنوان ساخته است: «ما نسبت به فعالیت‌های دریایی روسیه در نیمکره خود اشراف داریم. ما همکاری نزدیکی با شرکای خود داریم تا از تماس‌‌های دریایی آگاهی یابیم و در عین حال حق کشورهای مستقل برای حرکت آزادانه در آب‌های بین‌المللی و بازدید از کشورهایی که آن‌ها موافقت کرده‌اند را به رسمیت می‌شناسیم. مادامی‌ که آن‌ها مسئولیت‌های بین‌المللی شناخته شده منطبق با آزادی را درک کرده و پیروی کنند، آزادی تردد در دریاها در همه کشورها و همه نیروهای دریایی و در همه جا اعمال می‌شود. »